این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۴۷-۷۰
عنوان فارسی
تحلیل روشهای آموزشی امام رضا(ع) با تکیه بر مسند الإمام الرضا(ع)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روشهای آموزشی امام رضا(ع) با تکیه بر مسند الإمام الرضا(ع) انجام شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش آن تحلیل مفهومی و اسنادی است. جامعه پژوهش متنی و شامل کلیه مضامین مرتبط با روشهای آموزشی امام رضا(ع) در مسند آن حضرت است که به صورت هدفمند و در راستای سؤالات پژوهش انجام گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی است که روشهای آموزشی امام رضا(ع) در برگیرنده فنون آسان ساز شامل دستهبندی مطالب، جملات کوتاه و بهرهگیری از داستان؛ فنون جلب توجه مخاطب شامل تأکید بر اهمیت مطلب، استفاده از کلمات خطابی و استفاده از ادات تنبیه و تحضیض؛ شیوههای عینیت بخش شامل ذکر مثال و تشبیه و شیوه پرسش و پاسخ شامل طرح پرسش ابتدایی از سوی امام(ع) و پاسخ آن از سوی شاگرد با تأیید، تصحیح و تکمیل آن از سوی امام(ع)، طرح پرسشهای احتمالی و پاسخ آن توسط امام(ع) و طرح پرسش ابتدا از سوی شاگرد و پاسخ توسط امام(ع) است. نتیجه آن که از میان روشهای نام برده، پرسش و پاسخ از بیشترین اهمیت برخوردار است. استفاده از این روش توسط امام رضا(ع) سبب ایجاد روحیه پرسشگری در مخاطبان و موجب افزایش انگیزه یادگیری و شرکت فعال شاگرد در فرایند آموزش می شود و با تقویت قوه تفکر، تعمیق و تمرکز بر زوایای آموزش را در پی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The analysis of Imam Reza’s educational methods relying on the seat of Imam Reza(A.S
چکیده انگلیسی مقاله
The present research was performed by analysing Imam Reza educational method relying on predicate of Imam Reza. The method of research is applied by conceptual and documentary analysis method. The statistical society is textual and consists of all concepts pertain to Imam Reza Educational method in the predicate of that Holiness which was performed in regard to research question as targeted. The research findings showed that Imam Reza educational method covers easiness techniques like clustering of contents, short sentences and using stories, interesting techniques for audiences like emphasize upon importance of content, use of verbal words and use of punishment and reproof words, subjective methods like citation of example and similarity and question and answering on elementary question by Imam Reza and its respond by the pupils by confirmation, correction and complement it by Imam, citation of probable questions and its responds by Imam and citation of elementary question by pupils by its respond by Imam. The result is that among said methods, question and answer is so important. Thes method which has been used by Imam Reza caused questioning spirit in the audiences and increased stimulation of learning and participation of pupils in education process by enhance thinking faculty, deepening and extension of educational angles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ثریا قطبی |
استادیارگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
اکبر رهنما |
دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نسرین رهبری پاک | rahbari pak
کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
حسن نجفی |
دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_45335_947cb652297160665427dd5d5f6498f2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-396337.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات