این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و هیپنوتیزم درمانی بر خودکارآمدی درد و شدت درد در دختران با دیسمنوره اولیه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی و مقایسه درمان شناختی رفتاری و هیپنوتیزم درمانی بر شدت درد و خودکارامدی درد در دختران با دیسمنوره اولیه صورت پذیرفت. روش بررسی: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دوره متوسطه دوم مبتلا به دیسمنوره اولیه شهر اردبیل در فروردین سال1394 بود. نمونه پژوهش 54 نفر از این دانش­آموزان بود که به روش تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از درجه­بندی دیداری درد، پرسشنامه خودکارآمدی درد و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای گروه­های آموزشی، آموزش کنترل درد مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و آموزش خودهیپنوتیزمی در 10 جلسه 45 دقیقه­ای برگزار شد. در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. یافته‌ها: میزان اثربخشی درمان­ها بر خودکارآمدی درد با توجه به مجذور اتا در تحلیل کواریانس تک متغیره حدود 49 درصد بود. بین گروه­های هیپنوتیزم درمانی و شناختی- رفتاری در مقایسه میانگین­های تعدیل شده با اصلاح بونفرونی تفاوت معنادار وجود نداشت ولی بین میانگین­های تعدیل­شده خودکارآمدی درد در گروه هیپنوتیزم­درمانی و گروه کنترل و همچنین گروه آموزش شناختی- رفتاری و گروه کنترل تفاوت معنادار بود. نتایج آزمون کروسکال- والیس نشان داد تفاوت معناداری بین سه گروه در شدت درد وجود دارد. آزمون یومان ویتنی برای مقایسه بین گروه­ها نشان داد شدت درد در گروه شناختی رفتاری و هیپنوتیزم درمانی در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنادار کاهش یافته است و هیپنوتیزم درمانی موثرتر از آموزش شناختی-رفتاری است نتیجه‌گیری: درمان شناختی رفتاری و هیپنوتیزم درمانی در افزایش خودکارآمدی درد و کاهش شدت درد دختران با دیسمنوره اولیه اثربخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison of efficacy of cognitive behavioral therapy and hypnotherapy on pain self-efficacy and pain severity in girls with primary dysmenorrhea
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this research was studied effectiveness and comparing cognitive behavioral therapy and hypnotherapy on pain self-efficacy and pain severity in girls with primary dysmenorrhea. Methods: The method of research is Quasi experimental and research design is pretest- posttest with control group. The study population included all second high school girls with primary dysmenorrhea in the year of 2015 in the city of Ardabil who among them the sample consisted of 54 students were selected and were assigned in 3 groups (2 experimental groups and 1 control group). self-efficacy questionnaire, visual analogue and scale Researcher- made questionnaire was used for collection data. For experimental groups, Pain control training based on cognitive-behavioral approach and self-hypnotism training was executed at 10 sessions in 45 minutes whereas control groups was in waiting list Results: The effectiveness of therapies on pain self-efficacy was 49 percent according to the chi Eta in one way covariance analysis. There was no significant Difference between cognitive behavioral group and hypnotherapy on pain self-efficacy justified mean with Bonferroni correction but there was significant Difference between cognitive behavioral group and control group and between hypnotherapy group and control group on pain self-efficacy justified mean. The results of Kruskal Wallis showed that there is significant Difference between 3 groups in pain severity. For the comparison of groups, U-Mann Whitney index showed that the pain severity was reduced significantly in cognitive behavioral and hypnotherapy group compared with control group and hypnotherapy is More effective than cognitive behavioral therapy. Conclusion: Therefore, cognitive behavioral therapy and hypnotherapy are effective in increased pain self-efficacy and reduced pain severity in girls with primary dysmenorrhea
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرناز فرشباف مانی صفت | farnaz farshbaf manei sefat
azad university of urmia
دانشگاه آزاد ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)

عباس ابوالقاسمی | abbas abolghasemi
university of guilan
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

اوشا برهمند | usha barahmand
university of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

نادر حاجلو | nader hajloo
university of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-945-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات