این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت بحران
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵-۱۶
عنوان فارسی
ارائهی یک الگوی بهینهسازی برای مسئلهی پاکسازی آوار در فاز پاسخ به بحران
چکیده فارسی مقاله
هدف از مرحلهی پاسخ بعد از بحران، کاهش تلفات انسانی از طریق دسترسی به مناطق بحرانزده به منظور انتقال کمکهای امدادی و عملیات جستوجو و نجات مصدومان در سریعترین زمان ممکن است. آوار ناشی از فاجعه موجب مسدود شدن راهها و مانع از دسترسی گروههای امداد و نجات به مناطق بحرانزده میشود. برای کاهش اثرهای منفی فاجعه، تصمیمگیری مبنی بر اینکه کدام راهها در راستای حملونقل کمکهای امدادی پاکسازی شوند بسیار حیاتی است. در این مقاله مدلی (الگویی) برای مسئلهی پاکسازی آوار با هدف حداقل کردن زمان دسترسی به مناطق بحرانی نظیر بیمارستانها ارائه شده است. برای کاهش زمان حل مسئله، الگوریتم دو مرحلهای مبتنی بر الگوریتم شبیهسازی تبرید ارائه شده است. همچنین کارایی و کاربردپذیری الگو و روش حل پیشنهادی در منطقهی 2 تهران مورد بررسی و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت در نظر گرفتن یک برنامهی جامع برای پاکسازی آوار و در نظر گرفتن چند قرارگاه برای پاکسازی آوار در فاز پاسخ به بحران است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Providing an optimization model for Debris clearance problem During Disaster Response Phase
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of response phase after a disaster is to reduce mortality by accessing affected areas in order to transport relief items and search and rescue activities as soon as possible. Debris caused by the disaster blocks the roads and prevents emergency aid teams to access the disaster affected regions. Deciding which roads to clean in order to transport relief items is crucial to diminish the negative effect of a disaster on human health. In this paper we developed a mixed integer mathematical model for the debris clearance problem considering multi-depot and multi-vehicle. The aim of our model is to minimize the maximum walk of the vehicles. For decreasing the computational time, we developed a two-phase heuristic based on simulated annealing. Validity and applicability of the proposed model and solution algorithm is tested and analysed in a region of Tehran, Iran. The results of this experiment underlie the importance of multi-depot and considering a comprehensive plan for the debris removal problem in the response phase.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شایان توکلی |
دانشجوی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مسعود ربانی |
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس فنی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی بزرگی امیری |
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، پردیس فنی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://www.joem.ir/article_25267_1e223344dabf0c27192a8ae7a96db991.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1067/article-1067-397393.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات