این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۷، صفحات ۷-۳۲
عنوان فارسی
خصوصیات روانسنجی مقیاس تجربه اوج فراشناختی بر اساس نظریههای کلاسیک و سؤال- پاسخ
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس تجربه اوج فراشناختی بر اساس نظریههای کلاسیک و سؤال- پاسخ بود.به این منظور 296 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای تجربه اوج فراشناختی، فراشناخت (MCQ-30) و فراشناخت و فراهیجان مثبت پاسخ دادند. تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد این مقیاس از دو عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. همچنین تجربه اوج فراشناختی با فراشناخت (15/0) و فراشناخت و فراهیجان مثبت (36/0) رابطه معنیداری داشت. اعتبار مقیاس تجربه اوج فراشناختی با استفاده از روش همسانی درونی و با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ برای عامل اعتقاد به موفقیت ناشی از تجربه اوج 749/0 و اعتماد به توانایی خودنظمدهی تجربه اوج 692/0 به دست آمد. دادههای پاسخ سؤالها با مدل سیمجیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه 3- تا 1+ پیوستار ویژگی بود.نتایج نشان داد مقیاس تجربه اوج فراشناختی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی در جامعه دانشجویان ایرانی برخوردار بوده و پژوهشگران میتوانند از این ابزار در پژوهشهای علمی خود استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربه اوج فراشناختی، رواسازی، نظریه سؤال- پاسخ،
عنوان انگلیسی
The Psychometric Properties of the Flow Meta-Cognitions Scale according to Classical and Item-Response Theories
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aimed to study the psychometric properties of the flow Meta-cognitions scale according to classical and item- response theories. To this end, 296 students were selected by cluster sampling method and responded to the flow Meta cognitions scale, Meta cognition and positive Meta cognition and Meta emotion Questionnaires. Conformity factor analysis, general score-question relation and reliability analysis were used to study the psychometric properties scale. In addition, the Samijima graded response model was applied to determine the fitness of data and analysis. Factor analysis showed that the scale included two factors and an appropriate propriety indicator. There was a positive and significant relation between the flow Meta cognitions questionnaire with the Meta cognition (0.15) and the positive Meta cognition (0.36). According to Cronbach's alpha, the scale reliability was 0.749 for the belief that flow Fosters achievement and 0.692 for the confidence in the ability to self-regulate flow subscales. The data related to the responses had a suitable fitness with the Samijima model and the test awareness function in the range of -3 to +1 was a characteristic continuum. According to the findings, it can be concluded that the Persian form of flow Meta cognitions questionnaire has acceptable psychometric properties among Iranian student community and it can be used as a valid instrument for scientific research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Flow Meta cognitions, validation, Item-Response theories
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | akbari balootbangan
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
میثم شاه حسینی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
حسن نوروزی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_25266_815dd09ebd8faa38b8eee2e93d52bbc9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-398105.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات