این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۷، صفحات ۷۹-۱۰۸
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی مقیاس رشد خرد در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رشد خرد در دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در کل 607 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در این مطالعه شرکت داشتند که پرسشنامههای رشد خرد، بهزیستی روانشناختی ریف و سلامت روان کیس را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که دادهها با مدل هشت عاملی برازنده است. هماهنگی درونی پرسشنامه بالا بود. استقلال با درگیری الهامبخش و خودآگاهی؛ هدفمندی در زندگی با درگیری الهامبخش و قضاوت؛ پذیرش خود و قضاوت؛ و سن با تمام خردهمقیاسها رابطه معنیدار نشان داد. بهزیستی هیجانی با مدیریت هیجانی و درگیری الهامبخش؛ بهزیستی روانشناختی با مهارتها و دانش زندگی، درگیری الهامبخش، مدیریت هیجانی و خودآگاهی رابطه معنیدار داشت. میانگین نمره استادان در تمامی ابعاد بالاتر از دانشجویان بود. نمره پسران در ابعاد درگیری الهامبخش و مدیریت هیجانی بیشتر از دختران بود. نمره همه ابعاد با بالا رفتن پایه تحصیلی افزایش مییافت. نتایج نشان داد که پرسشنامه رشد خرد ابزاری روا و معتبر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار، روایی، رشد خرد، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of Wisdom Development Questionnaire in Students of Semnan University
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the inventory of the wisdom development in students of Semnan University.A total of 607 students of Semnan University participated in this study who filled the wisdom development questionnaire, psychological well-being questionnaires and mental health Keyes questionnaire. The confirmatory factor analysis revealed that the data fits with an eight-factor model. The internal consistency of the inventory was high. Autonomy, inspirational engagement and self-knowledge; being purposeful in life, inspirational engagement and judgment; self-acceptance and judgment; age and all in subscales wisdom development had significant relationships. Emotional well-being, emotional management and inspirational engagement; psychological well-being, skills and life knowledge, inspirational engagement, emotional management and self- knowledge had significant relationships. The average score of professors surpassed students in all dimension. Boys' scores in inspirational engagement and emotional management were meaningfully higher than girls. Score of dimensions has increased with higher grade level. The wisdom development inventory is a valid and reliable instrument.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
reliability, validity, wisdom development, students
نویسندگان مقاله
زهره جعفری |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
سیاوش طالع پسند |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
اسحاق رحیمیان بوگر | rahimian boogar
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_25270_ee83244cc0089716d1c4c0fc59b4d3f5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-398108.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات