این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۷، صفحات ۱۰۹-۱۳۱
عنوان فارسی
تبیین ویژگیهای ارزشیابی مطلوب برنامه درسی زبانآموزی در دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبیین ویژگیهای ارزشیابی مطلوب برنامه درسی زبانآموزی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان بود. طرح پژوهش ترکیبی در هم تنیده بود. جامعه آماری در بخش کمی شامل همه معلمان شهر کرمان بود که از میان آنها 350 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز نمونه آماری شامل 30 نفر از معلمان برتر استانی در دوره ابتدایی بود. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. در بخش کیفی نیز از مصاحبه غیرساختارمند برای جمعآوری دادهها استفاده شد. میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار PLS و روش پایایی مرکب 91/0 و مقدار روایی همگرا 52/0 برآورد شد. عمدهترین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که معلمان در ارزیابی یادگیریهای زبانی کودک بیشترین اولویت را به استفاده از آزمون عینی و کمترین اولویت را به آزمونهای استعداد و پیشرفت تحصیلی میدهند. همچنین، وقتگیر بودن فعالیتهای نوشتاری معلمان، مانند ثبت مشاهدات و مدیریت پوشه کار و تکمیل فرمهای ارزشیابی، از مهمترین علل ضعف ارزشیابی برنامه درسی زبانآموزی از دیدگاه معلمان بود. از سوی دیگر، کاهش اضطراب دانشآموزان در کلاس درس زبانآموزی و همچنین تعامل دانشآموزان با یکدیگر و با معلم در برنامه درسی زبانآموزی، به ترتیب بهعنوان مهمترین دلایل قوت ارزشیابی برنامه درسی زبانآموزی از دیدگاه معلمان بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، برنامه درسی، زبانآموزی، دوره ابتدایی،
عنوان انگلیسی
The Description of Characteristics of the Desirable Evaluation of Language Teaching Curriculum in Elementary Education
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to explain the characteristics of the desirable evaluation of elementary language teaching curriculum from teachers’ points of view. The research design was based on mixed methods. In the quantitative part, the statistical population included all of elementary teachers in Kerman city of whom a total of 350 teachers were selected as the sample. In the qualitative part, the sample consisted of 30 top teachers of the province at the elementary level. A researcher-made questionnaire and an unstructured interview method were used in the quantitative and qualitative parts respectively. The reliability was estimated at 0.91 using composite reliability via PLS software and the convergent validity was estimated at 0.52. The main results of this study indicated that teachers prioritize objective test in children language teaching evaluation, while the talent and achievement tests receive the least priority. Also, the time-consuming nature of teachers’ written activities, such as recording their observations and managing the workbooks and filling up the evaluation forms was among the most important reasons of the weaknesses of language teaching curriculum evaluation from teachers’ points of view. On the other hand, decreasing students’ anxiety in language teaching classrooms, and also the interactions of students with each other and with teacher in language teaching curriculum were the most important reasons of the strengths of language teaching curriculum evaluation from teachers’ points of view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد عربی جونقانی | arabi juneghani
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
اصغر سلطانی |
استادیار بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
کرامت اسمی |
استادیار بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_25271_c70903ea9d22e81677b077490f00156d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-398109.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات