این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی درک پرستاران از مراقبت مبتنی بر شواهد: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پرستارانی که اعمال خود را بر اساس مدارک و شواهد علمی پایه­گذاری نموده­اند توانسته­اند مراقبت باکیفیتی را ارایه داده و از مدت بستری و هزینه­های بیماران بکاهند. به همین دلیل در سال­های اخیر تاکید بر مراقبت مبتنی بر شواهد به عنوان راهی برای اعتلای خدمات سلامت مورد تاکید سیاست­گذاران نظام سلامت قرار گرفته است. با وجود این، ادراکات پرستاران ایران در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد مورد بررسی قرار نگرفته است. از این رو این مطالعه در سال 1384 به بررسی ادراکات پرستاران شاغل در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره­ی مراقبت مبتنی بر شواهد پرداخته است. مواد و روش­ها: مطالعه­ با طراحی کیفی بر روی 21 نفر از رده­های مختلف پرستاری شامل 9 پرستار، 6 سرپرستار، 3 مترون و مدیر ارشد پرستاری و سه مدرس پرستاری که با روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند انجام شد. داده­ها از طریق مصاحبه­ی نیمه­سازمان یافته و مشاهده جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مطابق با روش شیواکومجرن انجام شد. نتایج: شرکت­کنندگان در مطالعه دارای سابقه­ی کار 7/4 ± 9/9 سال بودند. داده­های تحقیق در دو طبقه " مفهوم مراقبت مبتنی بر شواهد" و" ماهیت شواهد" قرار گرفت . شرکت­کنندگان واژه­ی "مراقبت اصولی" را معادل با مراقبت مبتنی بر شواهد به کار می­بردند. از نظر آنها مراقبت مبتنی بر شواهد "مراقبتی علمی و مبتنی بر دانش حرفه­ای پرستار است که باید بر اساس نیاز بیمار و با هدف رفع این نیاز انجام شود". داده­های مربوط به ماهیت و منابع شواهد در پنج زیرطبقه "دانش بیمار"، "دانش محیطی"، "دانش­آموخته شده"، "دانش عملی" و "دانش تحقیقی" قرار گرفت. از نظر شرکت­کنندگان، در حال حاضر مراقبت پرستاری عمدتا بر اساس روتین و "دانش عملی" حاصل از تجارب بالینی پرستار انجام شده و دانش حاصل از تحقیقات جدید پرستاری کمترین نقش را در مراقبت ایفا می­کند. نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های این تحقیق، در حال حاضر شواهد حاصل از تحقیقات کمتر در مراقبت پرستاری به کار می­روند. پرستاران در زمینه­ی درک ارزش و اهمیت تحقیق و کاربرد یافته­های حاصل از آن با مشکل مواجه هستند از این رو پیشنهاد می­شود تا ضمن تاکید بر مفهوم مراقبت مبتنی بر شواهد و نیز روش­های تولید، بازیابی و ارزیابی شواهد تحقیقی در برنامه­ی آموزش پرستاری، سیاست­های تشویقی برای پرستارانی که عملکرد مبتنی بر شواهد داشته و در جهت ارتقای دانش و مهارت خود و ارتقای کیفیت مراقبت تلاش می­کنند در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت مبتنی بر شواهد، پرستاری، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Iranian nurses perceptions of evidence-based practice: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Background : During the past two decades, evidence based practice has been increasingly proved as a higher level of standard and quality of health care. Nurses who base their practices on scientific evidences bring their clients and organizations to a better and more cost-effective level of care. However, little is known about Iranian nurses' perception of evidence based practice so the present study was conducted to evaluate their understandings and experiences on evidence based practice. Materials and Methods: A qualitative study was carried out on 21 participants from different groups of nurses including 9 practicing nurses, 6 head nurses, 3 metrons and supervisor nurses, and 3 nursing school teachers at Kashan University of Medical Sciences. Semi-structured interviews and participant observation methods were used for data gathering. Content analysis was used to analyze the data according to the Cheevakumjorn's method. Results: Two main categories of "nature of evidence" and "the concept of evidence based nursing" emerged from the data. The participants used the term standard care as synonymous with evidence based practice. According to them, evidence based practice cares the clients based on the nurses professional knowledge as well as the patient's needs. The data related to the nature of evidence were categorized in five groups of "knowledge of patient", "environmental knowledge", learned knowledge", "practical knowledge", and "research based knowledge". However they mentioned that at present the nursing practice is not based on scientific evidences. Conclusions: Our nursing care is not based on evidence based practice and the research has little application in our current nursing practice. Evidence based nursing practice requires the access and appraisal of research evidences and their integration with clinical expertise and patients' values. Therefore, it is the responsibility of the managers and educators to identify the barriers and facilitate the process of evidence based practice and its application for the nursing staff.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evidence based practice, Nursing, Qualitative research

نویسندگان مقاله محسن ادیب حاج باقری | mohsen adib hajbaghery
faculty of nursing and midwifery, kashan university of medical sciences
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات