این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱-۲۹
عنوان فارسی
نگاهی جامعهشناسانه به مفهوم لباس در هنر معاصر با تکیه بر آرا بوردیو
چکیده فارسی مقاله
در نتیجه انفجار اطلاعات و گسترش ارتباطات و به دنبال آن جهانیشدن در دنیای امروز که با طرح مسأله عدمقطعیت و به پایان رسیدن دوران علم زدگی دریچهای نو به سوی انسان امروز باز شد و همین امر آغاز عصر پستمدرن را نوید داد. به دنبال آن هنر پستمدرن و لباس پستمدرن (لباس مفهومی) نیز شکل میگیرد. هنرمندان پستمدرن در این زمان با استفاده از تلفیق لباس با ویژگیهای هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی، حرکات اندام و گاه تواناییهای بازیگری، مفاهیم موردنظر خود را نمایان ساختهاند و به این صورت است که لباس به عنوان مفهومی هنری مدنظر قرار میگیرد. هدف اصلی این لباسها صرفاً پوشش بدن انسان نیست، بلکه نمایش صفات، احساسات و اندیشههای انسان است. مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از روش اسنادی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مفهوم لباس و تلقی لباس در هنر پستمدرن با تکیه بر نظریات جامعهشناس فرانسوی معاصر، پیر بوردیو بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد لباس در آثار هنرمندان، بیواسطه یک اثر هنری و دارای بیان تلقی میشود که میتواند با مخاطب به دلیل نزدیکی با بدن و همراهی انسان در تمام ادوار تاریخی، به صورت ملموس ارتباط برقرار سازد؛ بنابراین شاهدیم که شکل تجسمی لباس در مقابل تفکر غالب کاربردی آن در تلاش برای کسب جایگاه در میدانی است که بوردیو آن را میدان قدرت مینامد؛ اما این ورود و تعریف ارایه شده جدید از لباس هنوز نتوانسته است در میدانهای قدرت هنری به علت کمبود حجم و مقدار سرمایههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از وضعیت مطلوب و درخوری برخوردار شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر پست مدرن، دوران معاصر، لباس مفهومی، میدان قدرت بوردیو،
عنوان انگلیسی
Sociological concept of clothing in contemporary art Relying on Bourdieu's theory
چکیده انگلیسی مقاله
As the result of information explosion and communication development and accordingly, globalization in the modern world, a new window of science has opened and the post- modernism era has been born by raising the uncertainty problem and coming to the end of deconstructivism. Following this, post- modernism art and post-modern clothing (conceptual clothing) were also formed. Post-modern artists unveil their concepts by composing clothing with visusl arts, human characteristic, body gesture and sometimes acting abilities. This is how clothing is represented as an art concept. The true purpose of this clothes aren’t just coverage or beauty, they show ones feelings and thoughts. In this article, Documentary methods and Analytical approach based on French sociologist , Pierre Bourdieu ,are used to study the concept of clothing in post-modern art. The research's findings indicate that clothing despite it as an art that expresses the Artist's ideas, it's accompany with human being in all times causes a powerfull connection between them. So we can see that the representational form of clothing is in contrast with the practical idea of clothing and trying to gain a position in a filed which Bourdieu named it the power field, But lack of cultural, economical and social investments has caused failure of the new meaning of clothing in arts power field leaving no good position for it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه زارع |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
زهرا رهبرنیا |
دانشیار پژوهش هنر دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_1805_56121e60ed3d317fd91a64d7bbd4a650.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-398309.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات