این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۵۹
عنوان فارسی
وابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانهی انسان است، چرا که رفتارهای پیچیدهی حرکتی زنجیرهای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسهی میزان وابستگی به توجه در یادگیری توالی حرکتی ضمنی در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. مواد و روشها: این مطالعه به صورت نیمهتجربی در دو گروه سالمند (60 الی 75 سال) و جوان (20 الی 30 سال) (هر گروه 15 نفر) اجرا شد. آزمودنیها در سال 1385 و در محل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان کاشان در مطالعه شرکت داده شدند. در این مطالعه دو تکلیف زمان عکسالعمل متوالی (تکلیف اول) و شمارش صداهای ارایه شده (تکلیف دوم) به صورت همزمان به فرد ارایه شد. جهت تحلیل دادهها آزمون تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر زمان پاسخ، خطای پاسخ و کارایی تکلیف دوم، تی زوج شده برای مقایسهی دادههای منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسهی دادههای دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که در گروه جوانان با ارایهی تکلیف دوگانه خطای پاسخ و زمان پاسخ تکلیف اول (زمان پاسخ متوالی) در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحلهی منظم و نامنظم کاهش مییابد. (برای همهی موارد 000/0 p £ در گروه سالمندان خطای پاسخ و زمان پاسخ در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله ی منظم و نامنظم تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (به ترتیب 863/0 p= و 061/0 p= ) کارایی تکلیف دوم نیز در طی پیشرفت مراحل آزمون در هر دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (به ترتیب 583/0 p= و 550/0 p= ). نتیجهگیری: کاهش کمتر زمان پاسخ در تکلیف زمان عکسالعمل متوالی در سالمندان نسبت به جوانان نشان داد؛ یادگیری ضمنی در سالمندان وابسته به توجه است. بر این اساس در توانبخشی و تمرین درمانی سالمندان نمیتوان از تکالیف شناختی برای افزودن بار تمرین در حین یادگیری حرکتی استفاده نمود
کلیدواژههای فارسی مقاله
توجه، یادگیری ضمنی، توالی حرکتی، سالمندان، جوانان
عنوان انگلیسی
Comparison of dependency to attention for implicit sequential motor learning in young and elderly groups
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Complex motor behaviors are formed from a chain of primitive behaviors. Motor sequence is the basis of a lot of human's intelligent behavior. The purpose of this study was to compare the amount of dependency on attention in implicit sequential motor learning in two groups of youth and elderly.Materials and Methods: Two groups including 15 young people, aged 20 to 30 years, and 15 elderly, aged 60 to 75 years from Kashan Retired Teachers Center, enrolled to this study in 2007. For data analysis, SPSS version 13 and ANOVA test for estimation of number of responses, errors and the efficiency of the second task paired t-test for comparing the regular and irregular blocks in one group and independent t-test for comparison of two groups of youth and elderly people were used. Results: The study showed that in young group exposed to the mutual task, response time and errors of the first task (the time of sequence response) decreased. In elderly group, the response time and errors didn’t show a significant difference in both regular and irregular phases. The efficiency of the second task didn’t show any significant difference in the two groups. Conclusion: Implicit learning in elderly is dependent on attention. According to the findings, motor learning in rehabilitation and exercise therapy of elder adults should not overloaded by the cognitive tasks
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention, Elderly, Implicit learning, Motor sequence, Youth
نویسندگان مقاله
وحید نجاتی | vahid nejati
department of neurology, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه علوم اعصاب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
میرتقی گروسی فرشی | mir taghi garusi farshi
حسن عشایری | hasam ashayeri
محمد تقی اقدسی | mohamad taghi aghdasi
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات