این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۶۱۳-۶۲۲

عنوان فارسی تأثیر قابلیت جذب، سرمایه اجتماعی و قابلیت مدیریتی بر عملکرد کسب‌وکارهای فرانچایزی(مطالعه واحدهای فرانچایزی حوزه فست‌فود در ایران)
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد در صنایع مختلف از راهبرد فرانچایزی به‌منظور توسعه و راه‌اندازی کسب‌وکار استفاده کرده‌اند. با توجه به کمبود اتخاذ دیدگاه فرانچایزی و نیز اهمیت قابلیت‌های منتسب به آن‌ها در ارائه عملکرد مطلوب، این تحقیق تأثیر قابلیت جذب، سرمایه اجتماعی و نیز قابلیت مدیریتی را بر عملکرد واحدها بررسی کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است که داده‌های آن به‌صورت تصادفی از 122 فرانچایزی فعال در حوزه فست‌فود در ایران گردآوری شده‌اند. داده‌های تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با بهره‌گیری از نرم‌افزار AMOS 22 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می‌‌دهد ظرفیت جذب، سرمایه اجتماعی و نیز قابلیت‌های مدیریتی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد فرانچایزی‌ها داشته است. همچنین، رقابت‌پذیری محیطی موجب تقویت تأثیر ظرفیت جذب و قابلیت‌های مدیریتی بر عملکرد فرانچایزی‌ها می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of absorptive capacity, social capital and managerial capabilities in franchise businesses (The case of Iranian fast-food franchisees)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: During the last years, franchising strategy has been considered for developing and running a business in a variety of industries. Give the lack of franchisee perspective, and the importance of franchisee’s capabilities in demonstrating the better performance, this study examines the role of absorptive capacity, social capital and managerial capabilities in franchisees’ performance. By taking a quantitative approach, this study collected the data from 122 franchisees in fast-food industry in Iran. Structural equation modeling (Aarstad et al.), based on AMOS 22 software is used to analysis the data in the study. The result of the study shows absorptive capacity, social capital, and managerial capability significantly affects the franchisee’s performance. Moreover, environmental competitiveness moderates the relationship between absorptive capacity, managerial capabilities, and performance in franchised outlets.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان اصغریان |
دکتری کارآفرینی و بازاریابی صنعتی، دانشگاه لینشوپینگ سوئد

مجتبی حسینی |
دکتری کارآفرینی و بازاریابی صنعتی، دانشگاه لینشوپینگ سوئد


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_61548_594769ea807d1e69b865f649139451a7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-398408.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات