این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۶۳۳-۶۵۲

عنوان فارسی شناسایی مختصات تفکر استراتژیک کارآفرینانه
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت کارآفرینی و تفکر راهبردی (استراتژیک) برای موفقیت کسب‌وکارها و سازمان‌ها در دنیای پررقابت امروز، در پژوهش حاضر مختصات و ویژگی‌های تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی می‌شود. تفکر راهبردی راهی برای حل مسائل راهبردی است که طی آن، رویکرد عقلایی و همگرا با فرایندهای تفکر خلاق و واگرا ترکیب می‌شوند. پژوهش پیش رو بر این پیش‌فرض استوار است که مفهوم تفکر راهبردی می‌تواند در کنار مفاهیمی همچون کارآفرینی و کارآفرینی راهبردی قرار گیرد و مفهوم جدیدی را به‌وجود آورد که موجب بهبود عملکرد و خلق ثروت و رشد در بنگاه‌ها می‌شود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی با رویکرد استقرایی و روش تحلیل مضمون (تم) با هدف توسعه‌ای است. فرایند پژوهش با برگزاری مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با یازده نفر از خبرگان حوزه تفکر راهبردی و کارآفرینی انجام گرفته است که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون پاسخ‌های ارائه‌شده و براساس اولویت‌بندی خبرگان، هفت مقوله اصلی به‌منزله مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه تأیید شد که عبارت‌اند از: ابتکار عمل، غایتمندی، کیاست، شجاعت جسورانه، پویایی، پاک‌نظری، بهره‌گیری از معرفت تجربی. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکّر استراتژیک، کارآفرینی، کارآفرینی استراتژیک،

عنوان انگلیسی Identification of Peculiarities of Entrepreneurial Strategic Thinking
چکیده انگلیسی مقاله According to the importance of entrepreneurship and strategic thinking for firms and organizations in order to succeed in this highly competitive world, the present study aims at identifying the peculiarities and characteristics of Entrepreneurial Strategic Thinking (EST). Strategic thinking is a way of solving strategic problems through which rational and convergent approaches are combined with creative thinking and divergent ones. This study is based on the presumption that the concept of strategic thinking could stand along the concepts of entrepreneurship and strategic entrepreneurship and create a new concept which would lead to performance improvement, growth and wealth creation. This study is a qualitative research with a inductive approach which used thematic analysis with developmental purposes. The research population includes strategic thinking and entrepreneurship experts. By use of the snowball technique, 11 experts have been chosen as the research sample. By coding process and accordingly with experts prioritizing, 7 categories were identified as peculiarities of EST including: Initiative, Teleology, Perspicacity, Boldly Bravery, Mobility, Clear-eyed and Utilizing of empirical knowledge. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامبیز طالبی |
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید مجتبی سجادی | seyed mojtaba
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

پریسا رسولیان |
کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_61552_553b0348f3c24def234c3642ccb7bd96.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-398409.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات