این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۷-۲۳

عنوان فارسی تحلیل ارتباط بین الگوی جغرافیایی سرطان ریه و آلودگی هوا در ساختار فضایی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلاینده­ها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهم­ترین مشکلات زیست محیطی کلان­شهرهای امروزی است که سلامت انسان­ها را تهدید می­نماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حمل­ونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلان­شهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافته­های سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامه­ریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهم­ترین و اصلی­ترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آن­ها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشم­گیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهش­های متعددی انعکاس می­یابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روش­های آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از داده­های آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از داده­های بیماری­های سرطان­های دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و داده­های تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافته­های تحقیق ارتباط بین خوشه­های سرطان ریه و لکه­های داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روش­های رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حمل­و نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حمل­ونقل عمومی و ایجاد پهنه­های سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزه­های پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند می­توان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلاینده­ها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهم­ترین مشکلات زیست محیطی کلان­شهرهای امروزی است که سلامت انسان­ها را تهدید می­نماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حمل­ونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلان­شهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافته­های سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامه­ریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهم­ترین و اصلی­ترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آن­ها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشم­گیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهش­های متعددی انعکاس می­یابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روش­های آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از داده­های آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از داده­های بیماری­های سرطان­های دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و داده­های تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافته­های تحقیق ارتباط بین خوشه­های سرطان ریه و لکه­های داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روش­های رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حمل­و نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حمل­ونقل عمومی و ایجاد پهنه­های سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزه­های پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند می­توان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلاینده­ها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهم­ترین مشکلات زیست محیطی کلان­شهرهای امروزی است که سلامت انسان­ها را تهدید می­نماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حمل­ونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلان­شهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافته­های سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامه­ریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهم­ترین و اصلی­ترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آن­ها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشم­گیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهش­های متعددی انعکاس می­یابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روش­های آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از داده­های آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از داده­های بیماری­های سرطان­های دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و داده­های تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافته­های تحقیق ارتباط بین خوشه­های سرطان ریه و لکه­های داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روش­های رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حمل­و نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حمل­ونقل عمومی و ایجاد پهنه­های سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزه­های پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند می­توان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلاینده­ها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهم­ترین مشکلات زیست محیطی کلان­شهرهای امروزی است که سلامت انسان­ها را تهدید می­نماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حمل­ونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلان­شهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافته­های سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامه­ریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهم­ترین و اصلی­ترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آن­ها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشم­گیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهش­های متعددی انعکاس می­یابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روش­های آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از داده­های آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از داده­های بیماری­های سرطان­های دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و داده­های تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافته­های تحقیق ارتباط بین خوشه­های سرطان ریه و لکه­های داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روش­های رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حمل­و نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حمل­ونقل عمومی و ایجاد پهنه­های سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزه­های پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند می­توان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Spatial and Chronological Analysis of Deaths from Gastric Cancer in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Gastric cancer is the most common gastrointestinal cancer and the third leading cause of death in men and the third most common cancer among women in the past two decades in Iran. Analysis on the relevant factors can result in better performance of the healthcare system in order to reduce the risk of this disease and improve public health. Due to the difference in the prevalence of this disease in various regions, this study tries to discover the spatial statics on stomach cancer, and to identify critical areas in metropolitan Tehran, to analyze the possible relations of getting gastric cancer with living in different areas of Tehran. The results showed that there is a higher risk of stomach cancer in south and central regions of Tehran that suffer higher levels of carcinogens in water and air.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوافضل مشکینی |


سعید آزادی قطار | azadi ghatar


عبدالرضا رکن الدین افتخاری | rokneddin eftekhari


احسان مصطفوی |
انستیتو پاستور ایران
سازمان اصلی تایید شده: انستیتو پاستور ایران (Pasteur institute of iran)

محسن احدنژاد روشتی | ahadnejad roshti



نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-2-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-398932.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات