این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۷-۲۳
عنوان فارسی
تحلیل ارتباط بین الگوی جغرافیایی سرطان ریه و آلودگی هوا در ساختار فضایی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلایندهها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهمترین مشکلات زیست محیطی کلانشهرهای امروزی است که سلامت انسانها را تهدید مینماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حملونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلانشهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافتههای سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامهریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهمترین و اصلیترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آنها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشمگیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سالهای اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهشهای متعددی انعکاس مییابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روشهای آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از دادههای آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از دادههای بیماریهای سرطانهای دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و دادههای تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافتههای تحقیق ارتباط بین خوشههای سرطان ریه و لکههای داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روشهای رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حملو نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی و ایجاد پهنههای سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزههای پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند میتوان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلایندهها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهمترین مشکلات زیست محیطی کلانشهرهای امروزی است که سلامت انسانها را تهدید مینماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حملونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلانشهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافتههای سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامهریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهمترین و اصلیترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آنها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشمگیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سالهای اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهشهای متعددی انعکاس مییابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روشهای آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از دادههای آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از دادههای بیماریهای سرطانهای دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و دادههای تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافتههای تحقیق ارتباط بین خوشههای سرطان ریه و لکههای داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روشهای رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حملو نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی و ایجاد پهنههای سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزههای پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند میتوان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلایندهها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهمترین مشکلات زیست محیطی کلانشهرهای امروزی است که سلامت انسانها را تهدید مینماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حملونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلانشهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافتههای سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامهریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهمترین و اصلیترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آنها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشمگیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سالهای اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهشهای متعددی انعکاس مییابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روشهای آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از دادههای آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از دادههای بیماریهای سرطانهای دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و دادههای تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافتههای تحقیق ارتباط بین خوشههای سرطان ریه و لکههای داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روشهای رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حملو نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی و ایجاد پهنههای سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزههای پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند میتوان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.پدیده آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت آلایندهها از حد مجاز تعیین شده به وسیله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در شهرهای بزرگ، از مهمترین مشکلات زیست محیطی کلانشهرهای امروزی است که سلامت انسانها را تهدید مینماید. با رشد تکنولوژی و خروج منابع آلاینده ثابت و صنعتی از شهرها، منابع آلاینده متحرک در بخش حملونقل شهری به عنوان چالش اصلی در راستای آلودگی کلانشهرها مطرح است. در این راستا مطابق یافتههای سایر تحقیقات انجام شده در ادبیات برنامهریزی شهری، ساختار فضایی شهری که یک مفهوم ترکیبی که در برگیرنده مهمترین و اصلیترین اجزا و عناصر شهر و رابطه ماندگار بین آنها است، در افزایش یا کاهش آلودگی هوا و به تبع آن در پیامدهای سلامتی آن بر روی افراد سهم چشمگیری دارد. به عبارت دیگر ساختار فضایی شهری که بیانگر نحوه چیدمان فضاهای عمومی شهری است، بر عملکرد زیست محیطی شهر به ویژه در آلودگی هوا تأثیر به سزایی دارد. در این ارتباط بر اساس نتایج حاصله از اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای شهر تهران، وضعیت هوای این شهر در سالهای اخیر رو به وخامت گذاشته است و هر روزه اثرات سوء آن بر سلامت عمومی در پژوهشهای متعددی انعکاس مییابد. لذا تحقیق حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکرد توصیفی و تحلیلی و با به کاربستن روشهای آمار فضایی، به تحلیل تطبیقی اثرات ساختار فضایی شهری بر آلودگی هوا و سرطان ریه در کلان شهر تهران و ارائه راهکارهای ساماندهی در آن بپردازد. بدین منظور از دادههای آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا (پارامتر منواکسید کربن) و از دادههای بیماریهای سرطانهای دستگاه تنفسی وزارت بهداشت و درمان و دادههای تراکم جمعیتی مرکز آمار ایران استفاده شده است. یافتههای تحقیق ارتباط بین خوشههای سرطان ریه و لکههای داغ آلودگی هوا را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در صورت بکارگیری روشهای رشد هوشمند شهری و همچنین استفاده از رویکردهای توسعه حملو نقل محور (TOD) و رواج دادن فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی و ایجاد پهنههای سبز، باز و طبیعی در حوزه شهر و حوزههای پیرامونی به ویژه در حوزه غربی شهر که منابع آلاینده بیشتری وجود دارند میتوان در میان مدت و بلند مدت بر مشکلات آلودگی هوای شهر تهران و سلامت عمومی فایق آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Spatial and Chronological Analysis of Deaths from Gastric Cancer in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Gastric cancer is the most common gastrointestinal cancer and the third leading cause of death in men and the third most common cancer among women in the past two decades in Iran. Analysis on the relevant factors can result in better performance of the healthcare system in order to reduce the risk of this disease and improve public health. Due to the difference in the prevalence of this disease in various regions, this study tries to discover the spatial statics on stomach cancer, and to identify critical areas in metropolitan Tehran, to analyze the possible relations of getting gastric cancer with living in different areas of Tehran. The results showed that there is a higher risk of stomach cancer in south and central regions of Tehran that suffer higher levels of carcinogens in water and air.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوافضل مشکینی |
سعید آزادی قطار | azadi ghatar
عبدالرضا رکن الدین افتخاری | rokneddin eftekhari
احسان مصطفوی |
انستیتو پاستور ایران
سازمان اصلی تایید شده
: انستیتو پاستور ایران (Pasteur institute of iran)
محسن احدنژاد روشتی | ahadnejad roshti
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-2-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-398932.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات