این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
تحقیقات مالی
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۱۸
عنوان فارسی
اثر رقابت بر رفاه بیمهگذاران و ریسک بیمهگران
چکیده فارسی مقاله
بررسی وضعیت بازار بیمۀ کشور پس از خصوصیسازی از دیدگاه ساختار رقابتی، رفاه بیمهگذاران و ریسک بیمهگران، هدف اصلی این پژوهش است. در این مسیر ضمن محاسبه و تحلیل شاخص هرفیندال ـ هیرشمن (HHI) بهعنوان نمایندۀ ساختار رقابتی بازار، شاخص رفاه از دسترفتۀ مصرفکننده (DWL) بهعنوان نمایندۀ حقوق بیمهگذاران و شاخص ریسک بیمهگری (R) بهعنوان نمایندۀ ریسک صنعت بیمه، رابطۀ آنها با شاخص خصوصیسازی (تعداد شرکتهای بیمهگر) بررسی شده است. از دادههای مالی صنعت بیمه بین سالهای 1382 تا 1392 استفاده شده و در نهایت بهکمک رگرسیون خطی، رابطۀ بین شاخصها سنجیده شده است. محاسبات نشان میدهد پس از آغاز خصوصیسازی در صنعت بیمه، از میزان انحصار بازار بیمه کاستهشده؛ شاخص رفاه از دسترفته در طول ده سال مورد مطالعه کاهشیافته، یا به بیان دیگر رفاه مصرفکننده افزایش یافته و بر ریسک بیمهگری در این دوره بهشدت افزوده شده است. محاسبات رگرسیون نیز نشان میدهد رابطۀ قوی و معناداری بین خصوصیسازی (افزایش تعداد شرکتهای بیمهگر)، رقابت، ریسک بازار و رفاه مصرفکننده وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
competition effects on policyholders' welfare and insurers' risk
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the index of market competition, consumer welfare lost, underwriting risk and the relationship between them and the process of privatization in the insurance industry, is studied. The results show that with the privatization in the insurance industry, the insurance market has lost the monopoly, lost welfare during the last ten years, but dropped sharply increased underwriting risk. In view of the increasing competition in the market, has increased the need for effective monitoring. Regression calculations show that a strong and significant relationship is between privatization (increasing the number of insurance companies), competition, market risks and consumer welfare.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاشم آقازاده |
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
فاطمه عباسی بنی | abbasi bani
دانشجوی دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfr.ut.ac.ir/article_61588_7b900934a8bcdaac24e28597157a07d0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/705/article-705-399290.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات