این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۱۸

عنوان فارسی اثر رقابت بر رفاه بیمه‎گذاران و ریسک بیمه‎گران
چکیده فارسی مقاله بررسی وضعیت بازار بیمۀ کشور پس از خصوصی­سازی از دیدگاه ساختار رقابتی، رفاه بیمه­گذاران و ریسک بیمه­گران، هدف اصلی این پژوهش است. در این مسیر ضمن محاسبه و تحلیل شاخص هرفیندال ـ هیرشمن (HHI) به‎عنوان نمایندۀ ساختار رقابتی بازار، شاخص رفاه از دست‎رفتۀ مصرف‎کننده (DWL) به‎عنوان نمایندۀ حقوق بیمه‎گذاران و شاخص ریسک بیمه‎گری (R) به‎عنوان نمایندۀ ریسک صنعت بیمه، رابطۀ آنها با شاخص خصوصی‎سازی (تعداد شرکت‎های بیمه­گر) بررسی شده است. از داده‎های مالی صنعت بیمه بین سال‎های 1382 تا 1392 استفاده شده و در نهایت به‎کمک رگرسیون خطی، رابطۀ بین شاخص‎ها سنجیده شده است. محاسبات نشان می­دهد پس از آغاز خصوصی­سازی در صنعت بیمه، از میزان انحصار بازار بیمه کاسته‎شده؛ شاخص رفاه از دست‎رفته در طول ده سال مورد مطالعه کاهش‎یافته، یا به بیان دیگر رفاه مصرف‎کننده افزایش یافته و بر ریسک بیمه‎گری در این دوره به‎شدت افزوده شده است. محاسبات رگرسیون نیز نشان می‎دهد رابطۀ قوی و معناداری بین خصوصی‎سازی (افزایش تعداد شرکت‎های بیمه‎گر)، رقابت، ریسک بازار و رفاه مصرف‎کننده وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی competition effects on policyholders' welfare and insurers' risk
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the index of market competition, consumer welfare lost, underwriting risk and the relationship between them and the process of privatization in the insurance industry, is studied. The results show that with the privatization in the insurance industry, the insurance market has lost the monopoly, lost welfare during the last ten years, but dropped sharply increased underwriting risk. In view of the increasing competition in the market, has increased the need for effective monitoring. Regression calculations show that a strong and significant relationship is between privatization (increasing the number of insurance companies), competition, market risks and consumer welfare.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هاشم آقازاده |
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاطمه عباسی بنی | abbasi bani
دانشجوی دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jfr.ut.ac.ir/article_61588_7b900934a8bcdaac24e28597157a07d0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/705/article-705-399290.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات