این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱-۷
عنوان فارسی
تاثیر آموزش سبک های مقابله ای به روش بحث گروهی در رویارویی با موقعیت استرس زا در دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نوجوانی با تحولات فراوان زیستی ، روانی و اجتماعی همراه است. انتخاب سبک مقابله ای موثر می تواند، نوجوان را در مقابل با بحران ها بیمه نماید. هدف از مقاله حاضر تاثیر آموزش گروهی سبک های مقابله در رویارویی با موقعیت استرس زا در دانش آموزان دخترسال دوم و سوم دبیرستان های شهر کاشمر است. روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است که جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر سال دوم و سوم دبیرستان های شهر کاشمر بود. نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، وبه روش جایگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار بکار گرفته در این پژوهش پرسشنامه سبک های مقابله با موقعیت استرس زا بود. پس از جایگذاری تصادفی گروههای آزمایش و کنترل، در آغاز برای هر دو گروه، پیش آزمون اجرا و سپس، مداخله(آموزش سبک های مقابله) در 8جلسه 60 دقیقه ای به روش بحث گروهی در گروه آزمایش اجرا گردید و یک ماه پس از پایان برنامه آموزشی، از هردو گروه پس آزمون گرفته شد، در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی تست در نرم افزارSPSS نسخه21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره سبک های مقابله با استرس قبل از مداخله در دو گروه مداخله وکنترل به ترتیب 65/127 و4/129 و پس از مداخله 07/155 و 5/127 بود. یافته ها تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات گروه مداخله قبل وبعداز مداخله نشان داد (P< 0/001 ). نتیجه گیری: آموزش مهارت مقابله ای به روش بحث گروهی در ارتقاء مهارت های رویاروییبا موقعیت استرس زا و انتخاب سبک مسئله مدار در نوجوانان موثر است. بنابر این پیشنهاد می شود آموزش سبک های مقابله ای در برنامه آموزشی این گروه سنی گنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک های مقابله ای نوجوان، استرس، بحث گروهی، مدرس
عنوان انگلیسی
Effects of group discussion-based Education on coping Skills among female students in high schools
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Teenage years have along with many charges in biological, psychological and social choosing effective coping styles in adolescence could make safety from crisis. The purpose of the study is assessing of group discussion-based education on coping skills among female students in high schools. Method: The study is a semi-empirical with pretest-posttest design. Statistical population of the study was the second and third students of high schools in Kashmar. According to random sampling, 100 students were selected and allocated randomly in two groups, intervention and central. The questionnaire of CISS was filled before and 1 month after program in two groups. Intervention program was a 60 minutes, 8 sessions that conducted by group discussion. Finally, data analyzed with T-test and chi-square in SPSS version 21. Results: Finding showed that average score of coping styles in intervention and control group were 127/65 and 129/4 before, and 155/07 and 127/5 after intervention. Results showed significant difference between pre-test and post-test score in intervention group (P< 0/001). Conclusion: Coping skills training by group-discussion can promote knowledge of adolescent's coping problem-based style of coping. Therefore it's recommended coping skills training added to educational program of teenagers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teenager, Stress, Group discussion, School
نویسندگان مقاله
خاطره بافکری | khaterh bafekri
tehran university of medical sciences, tehran, iran
میدان توحید
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ترانه تقوی | traneh taghavi
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نعیمه سیدفاطمی | naemeh sayedfatemi
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدرضا موقری | mohammadreza movaghari
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-332-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
nursing|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات