این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر آگاهی و سلامت عمومی دختران مقطع راهنمایی شهرستان قائن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نوجوانی ارتباط نزدیکی با سلامتی دارد و مرحله بسیار مهمی از زندگی هر فرد محسوب می‌شود، و بویژه در دختران نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به نظر می‌رسد داشتن شناخت و آگاهی در مورد اصول بهداشت در دوران بلوغ، دلایل و علل بروز تغییرات خاص در این دوران و نیز آشنایی با خطرات تهدید کننده دوران بلوغ، سبب پیشگیری از بسیاری از سوء تفاهمات و مشکلات نوجوانان شده و می‌تواند در کاستن از مشکلات این نسل مؤثر باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر اگاهی و سلامت عمومی دختران مقطع راهنمایی شهرستان قائن انجام شد. روش کار: این پژوهش تجربی در سال 1393 انجام شد. مدارس راهنمایی دخترانه در شهرستان قائن محیط پژوهش و کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم جامعه پژوهش بودند. 87 دانش آموز به صورت تصادفی از جامعه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمون (47 نفر) و کنترل (40 نفر) قرار گرفتند. مداخله شامل برنامه آموزشی در ارتباط با بلوغ و بهداشت قاعدگی به صورت کلاس‌های آموزشی و با استفاده از روش‌های سخنرانی، چهره به چهره، پرسش و پاسخ، بحث و گفتگو در 3 جلسه 60 دقیقه‌ای، برای دانش‌آموزان گروه آزمون ارائه گردید. پس از اجرای مداخله، اطلاعات با پرسشنامه سنجش آگاهی سلامت و پرسشنامه سلامت عمومی به شیوه خودگزارشی جمع آوری گردید. پرسشنامه از روایی محتوایی و پایایی بین دو آزمون (ضریب همبستگی 75/0) برخوردار بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری تی مستقل، کای اسکوئر، ویلکاکسون، من ویتنی، پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و اندازه‌های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: آزمون تی مستقل نشان داد که نمره آگاهی بهداشتی گروه آزمون، یک ماه پس از آموزش (48/2 ± 58/11) اختلاف آماری معنی داری با نمره گروه کنترل دارد (72/2 ± 15/8) (39/0 = P). ولی تفاوت آماری معنی داری در بین نمرات گروه کنترل در هیچ مرحله‌ای مشاهده نشد (139/0 = P). آزمون من ویتنی در مقایسه نمرات سلامت عمومی دو گروه، یک ماه پس از آموزش، اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (44/0 = P). در حالی که آزمون ویلکاکسون در هیچکدام از گروه‌ها تفاوت آماری معنی داری بین نمرات سلامت عمومی قبل و یک ماه بعد از آموزش را نشان نداد. نتیجه گیری: اگر چه آموزش بهداشت دوران بلوغ نتوانست به طور معنی داری نمرات سلامت عمومی دانش آموزان را افزایش دهد، اما توانست تا حدی با افزایش آگاهی دانش آموزان در ارتقاء میانگین نمرات سلامت عمومی آنها مؤثر باشد. افزایش سلامت عمومی نیازمند آموزش‌های مداوم و مکرر می‌باشد لذا ضروریست که مسئولین امر به خصوص پرستاران و یا مربیان بهداشت مدارس توجه هر چه بیشتر به این مسأله داشته تا از مشکلات دختران در این دوران کاسته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، بلوغ، آگاهی، سلامت عمومی، نوجوان

عنوان انگلیسی Effect of Puberty Health Education on Awareness Health Assessment and General Health of Females Studying at Junior High Schools of Ghaen City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Adolescence is a very important stage of any person’s life, since it has a relationship with health. Adolescent females have a special importance among these groups. It seems that having knowledge about health principles in the puberty period leads to the prevention of many misunderstandings and problems in adolescents. Therefore, the effect of puberty health education on awareness about health assessment and general health in females studying in junior high schools of Qain city was assessed. Methods: This research was an experimental and pre-test design with a control group. The research sample included students in 2 different 3rd year classes of junior high schools. The samples were divided with random sampling to an intervention (N = 47) and control group (N = 40). After the intervention, information was collected with awarness health assessment and general health questionnaires. An education program about puberty and menstrual hygiene for students in the intervation group was offered with lectures, face to face, question and answer, discussions during three 60-minute sessions. The data were analyzed through using t test, chi-square, Wilcoxon, Mann Whitney, Pearson, Analysis of Variance (ANOVA) and repeated measures, using the SPSS 18. Results: T independed test showed that awarerness health assessment score of students about health the in intervention group, 1 month after education, had a significant difference with the control group (P = 0.039). However, this difference was not significant immediately after education between the 2 groups (P = 0.139). Mann Whitney test showed that general health score students in the intervention groups and 1 month after education showed significant differences with the control group (P = 0.44). The Wilcoxon test showed that there was no significant difference in the 2 groups between the scores of general health before and 1 month after the training. Conclusions: Although adolescent health education could not significantly increase students' general health score, yet is managed to some extent by increasing awareness health assessment of students, which is effective in improving health score. Therefore, it is essential that the authorities have to pay greater attention to the problems of females in this period.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی محسنی زاده | seyed mostafa mohsenizadeh
birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

زهرا عبادی نژاد | zahra ebadinejad
birjand university of medical sciences, birjand, iran
zahraebadi2020@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

آسیه مودی | asieh moudi
birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

علی دشتگرد | ali dashtgrad
birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمدرضا رزم آرا | mohammad reza razm ara
birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمدرضا جانی | mohammad reza jani
birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3726-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت و تغذیه
نوع مقاله منتشر شده بهداشت و تغذیه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات