این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۳۳-۱۶۲

عنوان فارسی آداب دانش‌اندوزی در سخنان امام رضا(ع)
چکیده فارسی مقاله امام رضا(ع) امتیازهای زیادی برای علم برشمرده و طلب و دریافت معارف دینی را تنها از افرادی که واجد شرایط خاص هستند، مجاز دانسته‌اند، در عین حال اشاره نموده‌اند که طلب و دریافت دیگر علوم از هر کس که آن‌را دارا باشد مطلوب است. بررسی حاضر در پاسخ به پرسش «امام رضا(ع) چه آدابی را شرط تحقق امتیازهای علم دانسته‌اند؟» اشاره نموده که ایشان بر ضرورت انگیزه الهی در دانش‌اندوزی تأکید نموده و مواردی، مانند خشیت از خداوند، خدمت نمودن به مردم و انجام کارهای خوب را از نشانه‌های انگیزه الهی برشمرده‌اند، عمقی بودن تعلیم و تعلم و نیز پرسش برای طلب علم را مورد تأکید قرار داده و شرم جاهل از پرسش و شرم پاسخ‌دهنده از گفتن «نمی‌دانم» را در فرض عدم آگاهی وی نکوهش کرده‌اند. از دیدگاه آن حضرت، معلم باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد و متعلم نیز باید خویشتن خود را بشناسد. هدف از نوشتار حاضر که به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده آن است که آداب دانش‌اندوزی و امتیازهای علم از منظر فرهنگ رضوی بیان و با رعایت آن آداب، به توسعه علم و دانش تشویق شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم، آداب، پرسش، خود‌شناسی، نیت، تعلم(دانش‌آموزی)،

عنوان انگلیسی Conventions of learning knowledge in the words of imam Reza(peace be upon him)
چکیده انگلیسی مقاله Imam Reza has recited so many privileges for knowledge and he has considered the reception of religious knowledges , from the people who has the special qualifications as a permissible work. Also , he has pointed out this matter that demanding and receiving other sciences from every person who has that knowledge ,s desirable. The present research has pointed out this response for the question of Imam Reza "which conventions have been considered as a condition for accomplishment of knowledge privileges?" that his Holiness has emphasized on the necessity of divine motion in learning knowledge , and he has considered some cases such as humanity from God , giving service to people and doing good works as the signs of divine motivation . He has emphasized the deep learning and education and also asking questions in demanding knowledge ,more over , he has reproached the shame of on ignorant person from asking questions and also the shame of the responder from telling "I don’t know" in supposition of his/her lack of awareness. From the viewpoint of His holiness , the teacher should have some special features and the student should also know his/her self . the purpose of the present study which has been done through a descriptive and analytic method is to express the conventions of learning knowledge and privileges of it from the viewpoint of culture descended from Imam Reza , so that development of science and knowledge is encouraged by observing, those conventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی رحیمی |
استادیار علوم قرآن و فقه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_45938_0a5584da3e728f7af5bf28ae847ab908.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-399637.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات