این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۸۷-۱۲۴

عنوان فارسی طراحی محتوایی و ساختاری پرتال زیارت مجازی اماکن متبرکه شیعه
چکیده فارسی مقاله امروزه با فراگیری فناوری‌های نوین ارتباطی ازجمله اینترنت، بسیاری از افراد پاسخ برخی از نیازهای خود مانند نیازهای مذهبی را با استفاده از این ابزار رسانه‌ای پی‌جویی می‌کنند. از مواردی که در این بستر ارتباطی توسط کاربران مسلمان و به‌خصوص شیعه دنبال می‌شود، زیارت است. ارائه این خدمات، نیاز به شکل‌گیری فضایی تخصصی در اینترنت دارد. بر این اساس هدف از نوشتار پیش‌رو، مطالعه سایت‌های زیارتی‌ـ‌ مذهبی به‌منظور طراحی محتوایی و ساختاری پرتالی تخصصی با موضوع زیارت مجازی اماکن متبرکه شیعه است. برای این منظور 23 سایت زیارتی‌ـ مذهبی به‌صورت گزینشی انتخاب و با بهره‌گیری از روش تحلیل‌محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفتند، در نتیجه، 89 مؤلّفه محتوایی و ساختاری شناسایی شدند. این مؤلّفه‌ها شامل 21 مؤلّفه ساختاری و 69 مؤلّفه محتوایی هستند که در 12 طبقه کلی 1. زیارت؛ 2. تعامل با سایت؛ 3. خدمت به حرم؛ 4. آشنایی بیشتر؛ 5. رسانه­ها؛ 6. اطلاع‌رسانی؛ 7. گروه‌های زیارتی؛ 8. مدیریت زمان و برنامه‌ها؛ 9. آموزش و پژوهش؛ 10. نرم‌افزارها؛ 11. تجارت؛ 12. شاخص­های ساختاری دسته­بندی شدند.با توجه به مؤلّفه‌های شناسایی‌شده، دو الگوی محتوایی و ساختاری معرفی و پس از مرور مکرر ساختارها و جانمایی خدمات در سایت‌های مورد مطالعه، الگوهای ساختاری سه‌گانه‌ای شامل صفحه پیش‌درآمد، صفحه خانگی و نقشه سایت برای پرتال زیارت مجازی اماکن متبرکه شیعه پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زیارت، زیارت مجازی، تحلیل‌محتوای کیفی، پرتال، اماکن متبرکه،

عنوان انگلیسی Content and Structural Design for Virtual Pilgrimage Portal of Shia Holy Shrines
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, with the growth of the new communication technologies such as Internet, many people respond to some of their needs like religious needs by this media tool. One of these religious needs, that used by muslims and particularly by Shia, is pilgrimage. ‘Shia holy shrine virtual pilgrimage’ needs to design special services in the internet. So the purpose of this article is study of internet sites with religious-pilgrimage subject to design the virtual pilgrimage portal of shia holy shrine in content and structural dimensions. Hence 23 religious-pilgrimage internet sites chosen selectively and were studied with qualitative content analysis method. Results show that there are 89 content and structure dimensions in religious-pilgrimage internet sites. These dimensions include 21 structural and 69 content dimensions that classified in 12 categories. These categories include: 1. Pilgrimage, 2. Interactions with site, 3. Providing service to the shrine, 4. More acquaintance, 5. Media, 6. Notification, 7. Pilgrimage groups, 8. Time and programs management, 9. Education and research, 10.Softwares, 11.Business, and 12.Structural factors. According to these dimensions, tow content and structure models are introduced and, after repeatedly reviewing of the sites structures and locations of services in the studied sites, we have proposed three structural model for ‘Shia holy shrine virtual pilgrimage portal', that include: 1. Preface page, 2. Home page, and 3. Site map.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسلم علی مهدی |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ای دانشگاه امام رضا ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام رضا (Imam reza university)

مهدی منتظرقایم |
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_45974_194eca0fe01dc27c31fb53b043886176.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-399649.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات