این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۴-۸۲
عنوان فارسی
تاثیر اکتیو وستیبولار تراپی بر اختلالات حرکتی کودکان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف با توجه به اختلالات تعادلی مشهود در کودکان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی، در تحقیق حاضر تاثیر اکتیو وستیبولار تراپی بر اختلالات حرکتی این کودکان بررسی شد. مواد و روشها در مطالعه تجربی حاضر 38 کودک 7 تا 12 سال با اختلال ADHD نوع ترکیبی با تشخیص روانپزشک بر اساس ملاکهای DSM-IV-TR، که از لحاظ بهره هوشی (آزمون هوش وکسلر) در سطح نرمال قرار داشتند (90< IQ)، بهطور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم و قبل و بعد از مداخله با ابزار اندازهگیری مجموعهی آزمون برونینکس اوزرتسکی با هم مقایسه شدند. برنامه درمانی منتخب شامل تمرینات توانبخشی وستیبولار طبق پروتکل تعیین شده به مدت 2ماه هفتهای 3جلسه، هر جلسه 30 دقیقه برای گروه آزمون و آموزشهای کلاسیک تحصیلی برای گروه کنترل بود. یافتهها برنامه وستیبولوتراپی در گروه آزمون تغییرات معناداری در بعضی متغیرهای پژوهش در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کرد. تغییرات در گروه آزمون شامل: مهارتهای حرکتی درشت (006/0=P) و تعادل (001/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
وستیبولار، اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی، اختلالات حرکتی،
عنوان انگلیسی
Effects of Active Vestibulotherapy on Motor Disorders in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Backgroundand Aim: Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) display obvious balance and motor disorders. Since the vestibular system has a vital role in balance and motor function, the present study was conducted to study the effects of active vestibular stimulation on motor disorders in children with ADHD. Materials and Methods: A total of 38 children with normal intelligence quotient (above 90), using the Wechsler Intelligence Scale for Children, were diagnosed with ADHD by a psychiatrist based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders )DSM(-IV.TR criteria were included in the study. They were 7-12 years old and were selected from Atieh Rehabilitation Center. Participants were randomly assigned into experimental and control groups, and were evaluated before and after the intervention using the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP). Children in the experimental group received vestibular stimulation intervention three times per week; each session lasted for 30 minutes and was based on a defined protocol. The control group participated only in academic education programs. The collected data were analyzed and compared between the two groups. Results: Vestibular stimulation resulted in significant changes in gross motor dexterity (P < 0.006), balance (P < 0.001), visual motor control (P=0.007), and total BOTMP test score (P< 0.006) in the experimental group when compared to those of the control group. Conclusion: Vestibular stimulation was effective in improving balance, gross motor function, and visual-motor control in children with ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صدیقه فرخی مقدم | farokhi moghadam
msc, occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حجت اله حقگو | hojjat allah
phd in medical neuroscience, associated professor, occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
ابراهیم پیشیاره |
phd in cognitive neuroscience, assistant professor, occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سید علی حسینی | seyed ali
phd in occupational therapy, associated professor, occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
عنایت الله بخشی |
phd in biostatistics, associated professor, statistics department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نیما رضازاده |
audiologist, phd, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
رضا رستمی |
chief executive of atieh clinical neuroscience center, tehran, iran, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
وحید صادقی |
phd in health psychology, assistant professor, department of psychology, faculty of education amp; psychology, shahid beheshti university tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
یوسف خدابنده لو |
psychologist, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100269_db106918960b61f428c6c69d529c3628.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-399709.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات