این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۱
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایت بیماران مبتلا به بیماری های پریودونتیکس از روشهای آموزش در کلینیک دندانپزشکی ارومیه و تعیین میزان تاثیر سن و جنس بر یادگیری آنها
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: مراقبت بهداشت دهانی بخش اساسی از درمانهای دندانپزشکی برای بیمارانی است که سابقه بیماریهای التهابی دهان و دندان دارند. مهمترین قدم در ایجاد همکاری بیمار، آموزش روشهای رعایت بهداشت دهانی میباشد دراینبین عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند ازجمله میزان رضایت بیماران، سن و نیز جنس آنها. تحقیق حاضر باهدف بررسی میزان رضایت بیماران از روشهای آموزشی و نیز تعیین میزان تأثیر سن و جنس این بیماران بر یادگیری آنها از این آموزشها صورت میگیرد. مواد و روش کار: از بیماران مراجعهکننده به کلینیک، از افرادی که علاقهمند به شرکت در مطالعه بودند، آزمون گرفته شد و افرادی که نمره 2 و یا کمتر اخذ نمودند در این مطالعه شرکت داده شدند. بیماران با رده سنی 18 سال به بالا بهصورت تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند و در هر گروه 90 نفر حضور داشتند. برای گروه اول آموزش به شکل شفاهی ارائه شد. برای گروه دوم علاوه بر آموزش شفاهی، از نشان دادن روی مدل دندانی نیز استفاده شد. برای گروه سوم پس از انجام دادن مراحل آموزش شفاهی و نشان دادن مراحل بهداشت دهانی روی مدل دندانی یک آزمون بهداشت دهانی مطابق چکلیست (ضمیمه الف) گرفتهشده و اشکالات بیمار اصلاح و سپس مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. برای گروه چهارم علاوه بر روشهای مذکور در گروههای قبلی در داخل دهان خود بیمار نیز آموزش صورت گرفت سپس مانند گروه سوم مطابق چکلیست آزمون بهداشت دهانی گرفته شد و اشکالات بیمار اصلاح و مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. از تمامی گروهها بلافاصله بعد از آموزش، آزمون گرفته شد و این آزمون شش ماه بعد تکرار شد و دادهها ثبت شد. در ضمن گروههای چهارگانه سالومون جهت حذف اثر هاثورن نیز در این مطالعه صورت گرفت. یافتهها: با توجه به تحقیق انجامشده، عوامل بیشماری میتوانند بر جریان یادگیری و روشهای کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر داشته باشند. در تعیین بهترین گروه، سن، جنس و میزان یادگیری فرد نیز دخیل است. طبق این پژوهش تفاوت معنیدار آماری بین یادگیری خانمها و آقایان وجود ندارد. همچنین ضریب همبستگی نمرات و سن نشان میدهد با افزایش سن یادگیری بهتر میشود. در مورد رضایت بیماران از آموزشهای ارائهشده نیز میتوان به این مورداشاره کرد که با بهتر شدن نوع آموزش رضایت بیماران افزایش یافته است. بحث و نتیجهگیری: با بهتر شدن نحوه آموزش میزان رضایت بیماران بیشتر میشود و در پایان به این نتیجه میرسیم که بین میزان یادگیری با روشهایی که در آنها از آموزش عملی استفاده میشود ارتباط معنیدار وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت بیماران، روش های آموزش، یادگیری، سن، جنس
عنوان انگلیسی
EVALUATION OF PATIENTS' SATISFACTION WITH DISEASES OF PERIODONTICS OF TEACHING METHODS AT THE DENTAL CLINIC AND DETERMINATION OF THE EFFECTS OF AGE AND SEX ON THEIR LEARNING
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Oral health care is an essential part of dental treatments for patients with a history of oral inflammatory diseases. The most important step in achieving patient cooperation is oral hygiene education. Several factors influence cooperation such as, patient satisfaction, age and gender. The present study aimed to evaluate patients' satisfaction from training methods and to determine the effects of age and sex of the patients on their learning from different educational methods. Materials & Methods: Interested participants referring to dental clinics in the study were examined and a score of 2 or less was included in this study. Patients aged 18 years and older and were randomly divided into 4 groups of 90 people. The first group was trained by oral presentation. For the second group, in addition to oral teaching, dental model was used either. An exam was added to the third group and the fourth group received education on their own mouth in addition to other educations received in the third group. Immediately after education, all groups were tested and the test was repeated six months later and the data were recorded. The four groups of Salomon were used to eliminate Hawthorne effect in this study. Results: There was no significant difference between men and women in learning. The correlation between scores and age showed that with increasing age, learning improves. Also, with more sophisticated training, patient satisfaction increases. Conclusion: With better education, patient satisfaction increases. Finally, we conclude that inclusion of practical training methods enhances the effectiveness of learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
oral health, patient satisfaction, learning, sex, age
نویسندگان مقاله
احسان خشابی | ehsan khashabi
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
مازیار اسمعیلی مقدم | maziar esmaieli
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
پریناز بهروز | parinaz behrouz
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
زهرا میرزایی | zahra mirzaee
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
اسحاق مرادی | eshagh moradi
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2721-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-399851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پریودونتیکس
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات