این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۲۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرات ورزی در دانشجویان مضطرب
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: یکی از جدی­ترین مشکلات نوجوانان و جوانان عدم وجود رفتار جرئت­ورزانه است، لازمه داشتن رفتار جرئت­مندانه آگاهی داشتن از خود، توانایی­ها و ادراک مؤثر از محیط است. در میان روش آموزش ذهن­آگاهی، رایج­ترین آن آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرئت­ورزی در دانشجویان مضطرب بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان مینودشت بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهن­آگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه به‌تصادف در گروه­های آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرئت­ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون، و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیش‌آزمون تکمیل کردند. یافته‌ها: تحلیل داده­ها با استفاده آر روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد که روش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرئت­ورزی تأثیر داشته است (001/0P<،064/35F=). بین آموزش ذهن­آگاهی و کاهش اضطراب نیز تفاوت معنی­دار مشاهده شد (001/0P<،F=6/823.) درنهایت 67 درصد واریانس جرئت­ورزی به‌وسیله MBSR تبیین می­شود. بحث و نتیجه‌گیری: روش آموزش ذهن­آگاهی در افزایش جرئت­ورزی و کاهش اضراب به‌طور معنی­داری اثربخش‌تر از گروه کنترل و پلاسیبو بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، جرأت‌ورزی، اضطراب، دانشجو

عنوان انگلیسی The effect of mindfulness training (MBSR) on the increasing assertiveness among anxious students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: One of the most serious problems experienced by adolescents and young adults is the lack of assertive behavior. In order to have an assertive behavior it is necessary for an individual to be aware of self and his/her abilities, and to have an effective perception of the environment. Among the mindfulness training methods, the most common one is the mindfulness-based stress reduction program. The present research aimed to investigate the effects of mindfulness training method based on stress reduction (MBSR), assertiveness increase and anxiety reduction. Materials and methods: The present research method was a quasi-experimental one with pre-test - post-test control group. The statistical population included female students of Islamic Azad University of Minoodasht county. The statistical sample included 45 persons having low mindfulness, low assertiveness, and high anxiety. Subjects were placed in experimental groups, control and placebo randomly. All of the sample group completed Cattle test anxiety and Gambrel and Ruche assertiveness test in pretest and post-test stages and they completed MAAS attention and awareness scale in pretest stage. Results: The analysis of data using analysis of covariance and one- way analysis of variance demonstrated that mindfulness method based on stress or anxiety reduction had an impact o Background & Aims: One of the most serious problems experienced by adolescents and young adults is the lack of assertive behavior. In order to have an assertive behavior it is necessary for an individual to be aware of self and his/her abilities, and to have an effective perception of the environment. Among the mindfulness training methods, the most common one is the mindfulness-based stress reduction program. The present research aimed to investigate the effects of mindfulness training method based on stress reduction (MBSR), assertiveness increasing, and anxiety reduction. Materials & Methods: The present quasi-experimental study included a pre-test, post-test, and control group. The statistical population included female students of Islamic Azad University of Minoodasht County. The statistical sample included 45 persons having low mindfulness, low assertiveness, and high anxiety. Subjects were placed in experimental groups, control and placebo randomly. All of the sample groups completed Cattle Anxiety Scale and Gambill-Richey Assertiveness Scale in pretest and post-test stages and they completed Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) in pretest stage. Results: The data analysis using covariance and one-way analysis of variance demonstrated that mindfulness method based on stress or anxiety reduction had an impact on increasing assertiveness (F=35.064, P< 0.001) and there was a significant difference between mindfulness training and anxiety reduction (F=6.823, P< 0.001). Finally, 67% of assertiveness variance is explained by MBSR. Conclusion: Mindfulness training method had more significant impact on increasing assertiveness and reducing anxiety than control group and placebo. n increase of assertiveness(F=35.064, P< 0.001) and there was a significant difference between mindfulness training and anxiety reduction (F=6.823, P< 0.001). Finally, %67 of assertiveness variance is explained by MBSR. Conclusion: mindfulness training method had more significant impact on increasing assertiveness and reducing anxiety than control group and placebo. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mindfulness, assertiveness, anxiety, students

نویسندگان مقاله ماریه عرب قاینی | mariyeh arab ghaeni
azad university, roudehen branch, roudehen
دانشگاه آزاد، واحد رودهن.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

کیانوش هاشمیان | kianoosh hashemian
azad university, roudehen branch, roudehen
دانشگاه آزاد، واحد رودهن.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

مینا مجتبایی | mina mojtabaei
azad university, roudehen branch, roudehen
دانشگاه آزاد، واحد رودهن.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

الهه مجدآرا | elahe majd ara
semnan university
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

آتوسا آقابیکی | atoosa aghabeiki
azad university, roudehen branch, roudehen
دانشگاه آزاد، واحد رودهن.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3019-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-399853.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات