این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۹
عنوان فارسی
تحلیل و تبیین نقش کیفیت محیطی در جذب گردشگر به مقاصد گردشگری روستایی (مطالعه موردی: روستاهای گردشگری دهستان لواسان کوچک)
چکیده فارسی مقاله
در بازارهای رقابتی گردشگری، تلاش برای جذب گردشگر توسط مقصدهای مختلف بعنوان یک هدف راهبردی تلقی میشود. یکی از روشهای جذب گردشگر به مقصد، توجه به ارتقاء کیفی محیط میباشد. زیرا گردشگران با توجه به ماهیت گردشگری، به دنبال تفریح و گذران اوقات فراغت توام با لذت میباشند. برای این منظور، عمدتا بدنبال یافتن مقصدهایی هستند که از بالاترین سطح کیفیت محیطی برخوردار باشند. بر این اساس این مطالعه بدنبال بررسی میزان نقش کیفیت محیطی در 16 روستای مقصد گردشگری دهستان لواسان کوچک بعنوان گردشگاههای شهر تهران میباشد. برای این منظور از روششناسی توصیفی- تحلیلی از طریق دادههای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده از 384 نمونه گردشگر نشان داد که گردشگران در سطح معناداری آلفا 05/0 از کیفیت محیطی روستاهای مورد مطالعه در زمینه هر چهار مولفه کیفیت محیطی، رضایتمندی داشته و بیشترین مقدار آن مربوط به بعد مولفه معنایی و ادراکی(با میانگین 18/4) بوده و در رتبه دوم مولفه زیباشناختی و فرمی(با میانگین 49/3) قرار دارد. در ضمن نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نیز نشان میدهد که بیشترین اثرکلی مربوط به مولفه کیفیت معنایی و ادراکی با میزان (645/0) داشته و مولفه کیفیت زیست محیطی با میزان (241/0) دارای کمترین اثر بر جذب گردشگر به مقاصد روستایی میباشد. بنابراین میتوان گفت که کیفیت محیطی روستاهای مقصد در جنبههای مختلف تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد که تقویت آن میتواند روستاها را در بازار رقابتی جذب گردشگر و همچنین کمک به انتخاب گردشگران تاثیرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گردشگری روستایی، کیفیت محیطی، جذب گردشگر، دهستان لواسان کوچک
عنوان انگلیسی
Analyzing the Role of Environmental Quality in Tourist Attraction to Rural Touristic Destinations (Case Study: Touristic Rural of Small lavasan Rural District)
چکیده انگلیسی مقاله
In the comparative market of tourist, attempt for tourist from different destinations is a strategically goal. One method of attracting tourist to destination is attention to preferment of destinations quality. Because tourists are search the destinations whit height quality for rest and pleasure. Therefore in this study, the samples had been selected from 16 rural of small Lavasan rural district from Shemiranat County That has been counted as a Tehran tourism destination. This study is based on practical- explorative methodology from aspect of data gathering and identifying the effective dimensions of rural environmental quality in attraction and tourism development. From aspect of community characters description, this study is descriptive and is analytical from aspect of correlation between destination rural quality of environment with tourism development and attraction. In this study, for data gathering had been used of Library resources and field techniques and methods of observation and questionnaire based on indicators derived from the theoretical framework. For sampling had been used of Cochran formula with 0.05 coefficient error rate that estimated sample community were 384 people. Gained result of data analysis show that tourist had satisfaction from rural quality of environment in all of 4 dimension of environmental quality of tourism (with 0.05 rate of meaningful) and after the semantic quality in first place (with an average of 4.18), Experimental – aesthetic Quality (with 3.49 average) lay on second place. Also, Pierson correlation shows that there are meaningful relations among all dimensions of environmental quality of destination and tourist attractions. Result of regression too; show that most effective dimension is related to Semantic quality with 0.645 and most ineffective dimension is related to ecological quality with 0.241, on tourist attraction to rural tourist destinations. Based on the result of study, it could be said that destinations environmental quality in different aspect is effective on tourist attraction and its improving could be useful for rural in comparative market of tourist attracting and tourist choosing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمدالله سجاسی قیداری | sojasi qeidari
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
طاهره صادقلو |
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-399976.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات