این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۵-۱۶
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مدیریت استرس و آرامسازی بر تغییر نگرش به تغذیه در نوجوانان دارای اختلال خوردن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس و آرام سازی بر تغییر نگرش به تغذیه در نوجوانان دارای اختلال خوردن بود. روش: تعداد 20 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی به صورت تصادفی هدفمند انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه گواه، گروه آزمایشی طی 9 جلسه تحت آموزش مدیریت استرس و آرام سازی قرار گرفت در حالی که در این مدت گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه در پیش آزمون ـ پس آزمون با استفاده از پرسشنامه Eat-26 مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کُوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معناداری وجود ندارد اما آموزش مدیریت استرس و آرامسازی در گروه آزمایش نمرات نگرش به اختلالات تغذیه را به طور معناداری کاهش داد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مدیریت استرس و آرامسازی بر تغییر نگرش اختلالات تغذیه در نوجوانان بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت استرس، آرامسازی، اختلالات تغذیه،
عنوان انگلیسی
the effectiveness of stress management and relaxation training on change attitude on nutrition in adolescents with eating disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study aimed to the effectiveness of stress management and relaxation training on change attitude on nutrition in adolescents with eating disorder. Methods: Twenty subjects of high school girls were selected using random sampling method and assigned into experimental and control groups. With a pre-test and post –test control group design, the subjects in the intervention group underwent 9 sessions of stress management and relaxation training, but the control group did not. Both groups were evaluated suing Eat-26, and data were analyzed by analysis of covariance. Results: Findings showed that there was no statistically significant deference between the two groups in pretest phase, but stress management and relaxation training, significantly decreased attitude of eating disorders in adolescent in the experimental group. Conclusions: The stress management and relaxation training has a positive effect on change attitude of eating disorders in adolescent
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
stress management, Relaxation, Eating disorders
نویسندگان مقاله
پریسا اقاگدی |
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
احمد اعتمادی |
دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_3695_624.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-399989.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات