این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۴-۱۲
عنوان فارسی
تحول در علوم جغرافیایی، رهوارهای در حوزه معرفت نبوی
چکیده فارسی مقاله
اصطلاح علوم جغرافیایی رفته رفته به ساختاری علمی در قالب دانشکدههای علوم جغرافیایی تغییر شکل داده و نظام آموزشی ایران با تکیه بر چنین ساختاری متکفل تحول در دانش جغرافیا میشود. بدون شک تحول در دانش جغرافیا تنها نمیتواند به یک شکل ساختاری معطوف باشد و اگر خواستار تغییر در بنیادهای معرفتی در این دانش نباشیم تغییر عمده وثمر بخشی که بتواند در حوزه دانش تمدنی نقش آفرینی کند، رخ نخواهد داد. کوهن(1962: 197) معتقد است پیشرفت دانش بشری بیشتر مدیون تغییر در پارادایمهای هر دانش بوده است و نه در تخصصی شدن آن والبته این گزاره معطوف به تغییرات معرفت شناسی در حوزههای دانشی است. اگرجغرافیا را دانش انسان، محیط و رابطه بین آن دو بدانیم، اکنون این پرسش اساسی را میتوان مطرح ساخت که کدام بخش از این سه رکن میتواند تحول اساسی را در پارادایمهای جغرافیایی پدید آورد. این مقاله که بر گرفته از یک طرح پژوهشی در دانشگاه اصفهان است سعی دارد به استناد یک روش تحلیل مفهومی (سینماتیک) از روند تاریخی تغییرات پارادایمهای تاثیرگذار در حوزه دانش جغرافیا پاسخگوی چنین پرسشی باشد نتایج حاصل از این بررسیها نشان میدهد که: سیر تحول وتغییر مفهوم انسان در جغرافیا میتواند نقشه راه تحول در این دانش را به خوبی برما معلوم و نقش بنیادی این مفهوم در تحول دانش جغرافیا را مستند سازی نماید. تحول در مفهوم انسان در جغرافیای ایران وقتی میتواند در حوزه تمدنی تاثیر گذارباشد که برگرفته از تفکر نبوی ودر قلمرو" فضای قدسی " باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انسان، پارادایم، فضای قدسی، دانش تمدنی، جغرافیا، تراریخت
عنوان انگلیسی
Evolutionary in Geographical Sciences, an Approaches in Nabavy Epistemology Field
چکیده انگلیسی مقاله
The term “Geographic Sciences” has gradually changed into other scientific structures in the form of Geographic Sciences Departments. The educational system of Iran is no exception to delivering this issue in such formats. With no doubt the evolution in this field cannot be restricted to one form and if we do not seek to make fundamental changes in the epistemological foundations in this realm, there will not be any major or effective change that would contribute to the knowledge regarding civilization. Kohen (1962) in this respect announces: Basic idea was to challenge the traditional view that the development of science takes place by the gradual accumulation of discoveries and inventions. Instead, he suggested that progress occurs in a more irregular way, with revolution occurring by the replacement of one paradigm by another. Therefore, the origin, continuance and obsolescence of paradigms together occupy an important place in the history of evolution of science. If geography is considered as the knowledge of humanity and environment, and the relation between them, the main question that arises is: which section of these two basic elements can contribute to the fundamental evolution in geographic paradigms? This article is a research project conducted at Isfahan University. Based on a scientific method (cinematic), here the history of changes affecting paradigms in geographic sciences is analyzed.The outcomes of this study show that the shifts of human concept determine the evolution knowledge of geography map rough. The evolution of human concepts in Iran geography can effect on civilization filed and can be obtain from Nabavy taught (divine space).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین رامشت | mohammad hossein
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
فرهاد باباجمالی |
دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
محمود احمدی |
دانشگاه شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-400037.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات