این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۱

عنوان فارسی ارزیابی عریان شدگی مصالح سنگی در رویه های آسفالتی با روشهای آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله چکیده عریان‌شدگی مصالح سنگی یکی از خرابیهای رویه‌های آسفالتی است که دقیقا به چسبندگی بین قیر و مصالح سنگی بستگی داشته و عامل اصلی پایداری و دوام آسفالت می‌باشد. این خرابی می‌تواند زمینه را برای بروز سایر خرابی‌‌ها فراهم ‌نماید. هدف از انجام این تحقیق بررسی خرابی عریان‌شدگی در مخلوطهای آسفالتی، با تکیه بر عامل مصالح سنگی و انتخاب روشی مناسب جهت کنترل و بررسی این معضل در شرایط آزمایشگاهی است. مطالعه موردی بر روی آزادراه زنجان قزوین که این پدیده در برخی از قطعات آن دیده شده است نشان داد که، از معدن مصالح سنگی قطعاتی که عریان شدگی در آنها شدیدتر از سایر قسمتها بود، مصالح جهت ساخت آسفالت انتخاب گردید. با آزمایشهای XRF و XRD استعداد عریان‌شدگی مصالح آزادراه بدلیل فزونی کانی سیلیس در آنها مشخص گردید. با استفاده از روش طرح اختلاط مارشال نمونه‌های استوانه-ای بتن آسفالتی تهیه شدند. همچنین طبق استاندارد AASHTO T283-85 دوام آنها در برابر عریان-شدگی مورد بررسی قرار گرفت. در این روش نمونه‌ها تحت آزمایش کشش غیرمستقیم قرار گرفتند؛ درصد عریان‌شدگی نمونه‌ها نیز توسط آزمایش آب جوشان تخمین زده شد. برای پیشگیری از بروز این خرابی آهک هیدراته به عنوان عمده‌ترین افزودنی ضدعریان‌شدگی شناسایی شده و نحوه ارزیابی از طریق آزمایشات بصری مانند آزمایش استاندارد آب جوشان و آزمایشات کمی از جمله آزمایش لاتمن اصلاح شده صورت گرفت. از این تحقیق نتیجه گردید که چنانچه آهک هیدراته بعنوان مصالح فیلر در مخلوط بکار رود اولا موجب تقلیل عریان شدگی‌شده و ثانیا باعث افزایش انسجام، استحکام و دوام روسازی آسفالتی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of stripping in asphalt surface with laboratory tests
چکیده انگلیسی مقاله چکیده عریان‌شدگی مصالح سنگی یکی از خرابیهای رویه‌های آسفالتی است که دقیقا به چسبندگی بین قیر و مصالح سنگی بستگی داشته و عامل اصلی پایداری و دوام آسفالت می‌باشد. این خرابی می‌تواند زمینه را برای بروز سایر خرابی‌‌ها فراهم ‌نماید. هدف از انجام این تحقیق بررسی خرابی عریان‌شدگی در مخلوطهای آسفالتی، با تکیه بر عامل مصالح سنگی و انتخاب روشی مناسب جهت کنترل و بررسی این معضل در شرایط آزمایشگاهی است. مطالعه موردی بر روی آزادراه زنجان قزوین که این پدیده در برخی از قطعات آن دیده شده است نشان داد که، از معدن مصالح سنگی قطعاتی که عریان شدگی در آنها شدیدتر از سایر قسمتها بود، مصالح جهت ساخت آسفالت انتخاب گردید. با آزمایشهای XRF و XRD استعداد عریان‌شدگی مصالح آزادراه بدلیل فزونی کانی سیلیس در آنها مشخص گردید. با استفاده از روش طرح اختلاط مارشال نمونه‌های استوانه-ای بتن آسفالتی تهیه شدند. همچنین طبق استاندارد AASHTO T283-85 دوام آنها در برابر عریان-شدگی مورد بررسی قرار گرفت. در این روش نمونه‌ها تحت آزمایش کشش غیرمستقیم قرار گرفتند؛ درصد عریان‌شدگی نمونه‌ها نیز توسط آزمایش آب جوشان تخمین زده شد. برای پیشگیری از بروز این خرابی آهک هیدراته به عنوان عمده‌ترین افزودنی ضدعریان‌شدگی شناسایی شده و نحوه ارزیابی از طریق آزمایشات بصری مانند آزمایش استاندارد آب جوشان و آزمایشات کمی از جمله آزمایش لاتمن اصلاح شده صورت گرفت. از این تحقیق نتیجه گردید که چنانچه آهک هیدراته بعنوان مصالح فیلر در مخلوط بکار رود اولا موجب تقلیل عریان شدگی‌شده و ثانیا باعث افزایش انسجام، استحکام و دوام روسازی آسفالتی می‌شود.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی آدرسی |
یزد-صفائیه- خیابان جواد- خیابان اندیشه- پلاک 38

امیر کاوسی |
تهران

علی عبدی کردانی | abdi kordani
تبریز


نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/article_12273_2adbf8c0e21f0b1aa5fc365c55c6cdf6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-400049.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات