این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی بررسی میزان همبودی اختلالات رفتاری در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی در بین کودکان مراجع‌کننده به مراکز درمانی محسوب می‌شود که به بروز مشکلاتی در زندگی اجتماعی و فردی منجر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی مشکلات رفتاری شایع در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش‌فعالی انجام شده است. روش بررسی این مطالعه توصیفی‌تحلیلی روی 278 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی هفت تا یازده سال انجام شد که از اردیبهشت تا بهمن1391 به مرکز طبی کودکان و کلینیک اعصاب و روان آتیه مراجعه‌کرده بودند. به والدین کودکانی که براساس ملاک‌های چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV-TR) و با تشخیص روان‌پزشک به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی مبتلا بودند، برای بررسی اختلالات رفتاری همراه پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) ارائه شد. برای توصیف و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از نسخه نوزدهم نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌ها براساس نتایج به‌دست‌آمده بیشتر مراجعه‌کنندگان از گروه پسران بودند و نقص توجه غالب در دختران و نوع ترکیبی در پسران بیشترین فراوانی را داشت. در هیچ‌یک از اختلالات رابطه معناداری بین جنسیت و نوع اختلال مشاهده نشد. بیشتر آزمودنی‌ها از نظر تعداد اختلال همراه تک‌اختلال بودند. در مقایسه نسبت شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی رفتار مقابله‌جویانه (0004/0) و اضطراب منتشر (02/0) بیشترین میزان را داشت. نتیجه‌گیری شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی براساس سن و جنس متفاوت بود و بین همبودی این سه نوع اختلال و اختلالات همراه (اختلال رفتار مقابله‌جویانه و اضطراب منتشر) تفاوت معنی‌داری وجود داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقص توجه و بیش‌فعالی، مشکلات رفتاری، همبودی

عنوان انگلیسی Prevalence of Comorbidity Behavioral Disorders in Children With Attention Deficit Hyperactivity
چکیده انگلیسی مقاله Objective Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common psychiatric disorders among children referred to treatment centers that caused problems in their personal and social lives. Thus, this study aimed to investigate the prevalence of behavioral problems in children with ADHD. Methods & Materials This descriptive-analytical study included 278 children (aged 7-11 years) with ADHD who were referred to the Children's Medical Center and Clinic of Psychiatry, Atiyeh during 30-03-2012 to 20-04-2012. The behavioral problems of children who were diagnosed with ADHD by psychiatrists were assessed using Child Symptom Inventory (CSI-4). SPSS19 was used to describe and analyze data. Results Based on the results, most visitors were boys, and AD in the girls and combined ADHD in the boys had the highest frequency. No significant relationship was found between gender and type of disorder. Most of the children reported only one behavioral disorder such as confrontational behavior, specific phobia, generalized anxiety disorder, separation anxiety and dysthymia. Conclusion The prevalence of inventory disorders in the three types of ADHD varied according to age and sex. Statistically significant differences were observed between the three types of ADHD, confrontational disorder (4000.0), and anxiety (0.02).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهسا ستاری | mahsa sattari
department of occupational therapy, school of paramedical amp;amp; health, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، زنجان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)

سید علی حسینی | seyed ali hosseini
department of occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, evin, daneshjou blvd., koudakyar st., tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani
department of occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمدجواد محمودی قرایی | mohammad javad mahmoudi gharaei
department of psychology, school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

اکبر بیگلریان | akbar biglarian
department of occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, evin, daneshjou blvd., koudakyar st., tehran, iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نجمه ترکش اصفهانی | najmeh tarkesh esfahani
department of biostatistics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1556-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-400574.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات