این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۱۸، صفحات ۱۴۳-۱۸۰
عنوان فارسی
بررسی کاستیهای نظام آموزشی در حوزه اقتصاد (مقایسهی تطبیقی سرفصل فعلی با سرفصل جدید)
چکیده فارسی مقاله
نظام آموزشی در حوزه اقتصاد در کشور ایران به دلایل متعددی از جمله فقدان واقعگرایی در آموزش علم اقتصاد، نداشتن پیوندهای معنادار با واقعیتها و هنجارهای بومی کشور، داشتن ساختار آموزشی مشابه با ساختار آموزشی علم اقتصاد نئوکلاسیک و رویکردهای مشتق آن که در دنیا با چالشهای اساسی روبهرو شده، سیطره رویکردهای روششناسی مبتنی بر ریاضیات (صوری شدن و فرمالیسم)، کمبود مباحث اسلامی در سرفصلها وحاشیهای شدن مباحث اقتصاد اسلامی، در سالهای اخیر با مشکلات اساسی روبهرو بوده است. لذا شورای تحول در علوم انسانی در صدد اصلاح این برنامه آموزشی برآمده و سرفصلهای پیشنهادی جدیدی ارائه داده است. در این مقاله به بررسی سرفصلهای پیشنهادی برای رشته اقتصاد از طرف شورای تحول در علوم انسانی و همچنین مقایسه این سرفصلها با سرفصلهای فعلی رشته اقتصاد پرداخته شده است. شیوه کار در این پژوهش، به این شکل بوده که ابتدا تعداد 15 شاخص در حوزه تئوریک آموزش اقتصاد و حوزه ارتباط با واقعیت اقتصاد استخراج شده و بر طبق این شاخصها دو سرفصل جدید (سرفصلهای پیشنهادی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی) و فعلی امتیازدهی و بررسی شدهاند. طبق نتایج به دست آمده در اکثر شاخصها برنامه آموزشی جدید نسبت به برنامه آموزش فعلی پیشرفتهایی را داشته است اما این پیشرفت چشمگیر نبوده و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identify shortcomings in Economics Curriculum (Comparison of current with new headlines) Identify shortcomings in Economics Curriculum (Comparison of current with new headlines)
چکیده انگلیسی مقاله
Teaching economics in Iran have been major problems such as lack of realism, no significant links with reality and native norms country, the educational structure similar to the structure of neoclassical economics and approaches derived of them with fundamental challenges in the world economy, dominated by approaches based on the methodology of mathematics and formalism in economic methodology and weakness of Islamic issues in the headlines. The council of evolution in the Humanities has offered to modify the new headlines. Suggested topics in this article are compared with previous headlines. To compare we extracted the 8 indicators of theoretical and 7 indicators to connection with reality of headlines, then compare the two headlines with them. Based on the results in the most of indicators, new curriculum has improved compared to the previous program, of course not much progress towards the desired point.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
روح اله شهنازی |
مجتبی پناهی |
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/598/article-598-400644.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات