این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کاربست تجربی نظریه ی فعالیت های روزمره در بررسی رفتارهای انحرافی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر بر آن است که با تکیه بر نظریه فعالیت‌های روزمره، چرایی وقوع رفتارهای انحرافی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران را بررسی کند و از این طریق، این نظریه را در بوته‌ی آزمون تجربی قرار دهد. بر خلاف بیشتر پژوهش‌هایی که نظریه فعالیت‌های روزمره را در مورد قربانیان جرائم و چگونگی قربانی شدن به کار می‌برده‌اند، در پژوهش حاضر، این تئوری به منظور تبیین رفتارهای انحرافی دانشجویان به کار گرفته شده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بوده است. در مجموع 393 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران که در سال تحصیلی 94-1393مشغول به تحصیل بوده‌اند، به شیوه‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ داده‌اند. نتایج تحقیق بیانگر این است که بین پسران و دختران از لحاظ میزان وقوع رفتارهای انحرافی، تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که وقوع رفتاهای انحرافی در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر می‌باشد. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که متغیرهای نظریه فعالیت‌های روزمره به خوبی رفتارهای انحرافی در میان دانشجویان را تبیین می‌کنند. نتایج حاصل از تحلیل‌های رگرسیونی نشان داده که متغیرهای این تحقیق قادر بوده است 44 درصد از تغییرات رفتارهای انحرافی در میان دانشجویان را تبیین کند. از تمامی متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیونی، سه متغیر شدت پیوستگی به دوستان بزهکار، فعالیت‌های ساخت‌نیافته و حضور چهره مقتدر تأثیر معناداری بر وقوع رفتارهای انحرافی دانشجویان مورد مطالعه داشتند. در حالت کلی نتایج به دست آمده از تحقیق، گزاره‌های تئوری فعالیت‌های روزمره را مورد تأیید قرار داده و بیانگر این است که موقعیت‌ها نقش بسزایی در وقوع رفتارهای انحرافی دارند و همانطور که تئوری فعالیت‌های روزمره مطرح می‌کند، فعالیت‌های ساخت‌نیافته با همآلان در غیاب چهره‌های مقتدر منجر به وقوع رفتارهای انحرافی می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Emprical Application of Routin Activities Theory in the Study of Students’ Deviant Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to assess deviant behaviors among Mazandaran University students by Routine Activities theory and to examine the applicability of Routine Activities theory to deviant behaviors and individual offending. Although routine activities theory known as one of the most important theories in study of deviant behaviors, but most routine activities studies rely on victimization and thus far relatively little attention has been given to the applicability of routine activities theory for studying individual offending and deviant behaviors. Unlike most studies that have used routine activities theory to explain victims and victimization, in this study the routine activities theory is used to explain individual offending and deviant behaviors of students. Data used in this research were collected from a survey of 393 students of Mazandaran University in 2015. The findingsindicates that there is significant differences between males and females in the incidence of deviant behaviors, so that deviant behaviors among male students is more than deviant behaviors among females. The findings also indicates that variables of routine activities theory can explain deviant behaviors among students well. The result of regression analysis showed that variables have been able to assess 44 percent of changes in deviant behaviors among students. Among all variables that entered in regression model, “intensity attachment to delinquent friends” and “unstructured activities” have a significant positive impression on deviant behaviors and “presence of authority figures” has a significant negative impression on deviant behaviors. Also “intensity attachment to delinquent friends” is the most important variable to explain the deviant behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر علیوردی نیا |
بابلسر- دانشگاه مازندران- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

منا علیمردانی |
دانشگاه ماندران-


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات