این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بدن‌بینی ؛ کاربست رویکرد گفتمان تاریخی رُوث وُداک در تحلیل مستند «دماغ به سبک ایرانی»
چکیده فارسی مقاله در فرهنگ مصرفی کنونی مقولۀ بدن و بدن‌پنداری، رکن اساسی هویت شخصی شده است؛ درنتیجه در سال‌های اخیر انواع مختلفی از جراحی زیبایی در جامعۀ ایرانی متداول شده که بالاترین میزان مراجعات زیبایی، متعلق به جراحی بینی است. در این مقاله با تأکید بر اهمیت بدن و تمایل روزافزون به جراحی زیبایی بینی در جامعۀ ایرانی و اشاره به تحولات گفتمانی بدن در ایران، تلاش شده است با الهام از نظریۀ باومن و باتلر در حوزۀ جنسیت، روش تحلیل گفتمان انتقادی و رویکرد تاریخی وُداک، مستند اجتماعی «دماغ به سبک ایرانی» توصیف، تفسیر و معناکاوی شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در مستند مذکور، نهادهایی مانند تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، دین، پزشکی و هنر، موقعیت سخن‌گویی و موضع‌گیری پیرامون بدن و جراحی زیبایی دارند. فیلم مستند همچنین تنازعی گفتمانی- ارزشی بین گفتمان مدرسه و پزشکی به‌عنوان تأییدگران و مشروعیت‌دهندگان این کردار گفتمانی (جراحی زیبایی) و گفتمان دین و هنر به‌عنوان نکوهش‌گران این کردار است و در این میان مبادرت‌کنندگان نیز در دیالکتیک‌هایی همچون اطمینان– تردید، تشویش – لذت و خوشایندی و فردیت قرار می‌گیرند. تحلیل گفتمان مستند مذکور همچنین نشان می‌دهد هیچ‌یک از گفتمان‌های مذکور، موقعیت برتر و فرادست را پیرامون جراحی زیبایی و تصاحب فضای گفتمانی آن ندرند و به همین دلیل نمی‌توانند یکسره هژمونیک شوند و بر ساحت مذکور تفوّق پیدا کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Critical Discourse Analysis Of Cosmetic Surgery In Iran Ruth Wodak Historical Discourse Analysis Approach Applied In The Documentary
چکیده انگلیسی مقاله In the current era of consumer culture strongly centered body and notion of body is essential component of personal identity in society and in the modern era. As a result, the body is seen as a sign and text can be medium to recognition of body culture in which the cultural changes and social, cultural, political and historical contexts evaluated. The results of this analysis indicate that in the documentary, institutions such as education, religion, medicine and art have speaker position about body and cosmetic procedures. The results also suggest that the film is scope of discourse struggle legitimacy or illegitimacy between the school and the medical discourse on the one hand - as confirming the action and discursive practice and discourse of religion and art - as a critic of this social practice -. The participants also engage in dialectic of trust - doubt, anxiety - comfort and individuality and image in the mirror of others. The discourse analysis of this documentary indicates that none of mentioned Discourses have not the superior position about cosmetic surgery and for this reason none of Discourses cannot be hegemonic in discourse space of this documentary
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش حسن پور |
اصفهان-چهار راه وفایی- جنب هتل آوا- کوی حاج محمد- پلاک 35

علی ربانی |
هیات علمی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات