این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطۀ بین ابعاد خودکارآمدی‌ فرزندان با سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، پیش‌بینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و عاطفی) دانش‌آموزان بر اساس سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده است. بدین‌منظور، 398 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ شهر شیراز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار سنجش ابعاد خودکارآمدی‌، مقیاس خودکارآمدی موریس و ابزار سنجش سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مقیاس‌های محقق‌ساخته است. برای تعیین روایی همۀ ابزار‌ها از روایی سازه و روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده و پایایی آن‌ها با استفاده از ضرایب آلفا‌ی کرونباخ و کودر‌ ـ ‌ریچاردسون محاسبه شده است. در این پژوهش که از نوع همبستگی است، داده‌ها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد کالای فرهنگی، خودکارآمدی تحصیلی را و رفتارهای فرهنگی، خودکارآمدی اجتماعی را به‌طور مثبت و معناداری می‌توانند پیش‌بینی کنند. و کالای فرهنگی و رفتارهای فرهنگی به‌طور مثبت و معنادار و اعتماد به‌صورت منفی و معناداری می‌توانند خودکارآمدی عاطفی را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری اساسی پژوهش حاضر این است که والدین و مدرسه‌ها با افزایش میزان کالای فرهنگی به‌عنوان بعدی از سرمایۀ فرهنگی، خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان را می‌توانند افزایش دهند. خانواده‌ها و مدارس با تشویق رفتارهای فرهنگی، به خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان می‌توانند کمک کنند و با افزایش دسترسی دانش‌آموزان به کالاهای فرهنگی و تشویق آنان به انجام رفتارهای فرهنگی، خودکارآمدی عاطفی آنان را می‌توانند ارتقاء بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of The relationship between childrens’ academic, social, and emotional self-efficacies efficacy dimensions of high school students on the basis ofand family cultural, social and economic capitals
چکیده انگلیسی مقاله Cultural, social and economic capitals impact on students’ self-efficacy, but this relationship has been hardly ever considered. Accordingly, the main purpose of the present study was prediction of self-efficacy on the basis of the cultural, social and economic capitals. Research method was a correlational method. Participants were 398 high school students in Shiraz city, southern Iran, which were selected using random multi-stage random cluster sampling method. Research instruments were Murris’s self-efficacy scale and the researcher-made scales of cultural capital, social capital and economic capital. Construct validity of all scales were calculated using factor analysis, and the reliability of them were measured applying Cronbach’s alpha coefficient and Kuder-Richardson’s coefficient. Research findings showed that 1) there was a positive and significant relationship between cultural goods and educational self-efficacy, 2) there was a significant and positive relationship between cultural behavior and social self-efficacy, and 3) relations of cultural goods and cultural behaviors to emotional self-efficacy was positive and significant, and there was a negative significant relationship between social trust and emotional self-efficacy. The research conclusion is that families and schools with increasing of cultural goods can improve academic self-efficacy of the students. They also can develop social self-efficacy of the students by increasing of cultural behaviors , and they can improve the emotional self-efficacy of the students by increasing of the students’ accessibility to cultural goods and behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم درفشان |
شیراز

فریده یوسفی |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات