این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۳

عنوان فارسی طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ)(مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به­منظور طراحی پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازمان­های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام ­گرفت. پرسشنامه اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمان­های آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کم­بودن ضریب همبستگی (قطع 2/0) حذف­ شد. در مرحله نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعه آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزش‌وپرورش استان خراسان جنوبی اجرا­ شد. مقدار 798/0 KMO= و معناداربودن آزمون بارتلت 0001/0 P= نشان‌دهنده توجیه‌پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ با نرم‌افزارSPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیر­مؤلفه­های آن به روش محاسبه ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزار Amos18 انجام­ گرفت. در مرحله نهایی ضرایب همبستگی گویه­ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه­ها­ی نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 4/0 و 2 گویه به‌دلیل کاهش‌یافتن تعداد گویه­ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف­ شدند. یافته­های مطالعه حاضر نشان ­داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان­دهنده برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (895/0GFI= و 098/0 RMSEA=) بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing and Validating Educational Organization Culture Questionnaire (EOCQ) A Case Study of Birjand’s Education Center
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aims at designing and validating educational centers’organizational culture. Methodology and Instrument: Primary 66 questionnaire statements were designed according to theoretical studies of educational centers’ organizational culture pattern obtained qualitatively by the researcher. In experimental step, five statements were omitted because of lacking correlational coefficient (0.2). Finally, the questionnaire consisting of 66 statements was administered among population including 189 personnel of South Khorasan Education Center. Factorial Analysis wasjustified by KMO=0.798 and Bartlet Test’s significant results (P=0.0001). Questionnaire reliability was tested through internal homogeneity and Crounbach Alfaestimationthrough SPSS software. Good fitness of questionnaire structure and its sub-components were carried through estimating verifying factorial analysis coefficients through AMOUS software (18th version). Finally, statements’ correlational coefficient of overall questionnaire and factorial coefficients were taken as the omission criteria of inappropriate statements. Moreover, five statements with correlational coefficient less than 0.4 and two related to time index were also omitted because of the decrease in the number of indexstatements and lack of factorial analysisappropriacy. As indicated by the results, a questionnaire consisting of 54 statements and Crounbach Alfa of 0.977 is appropriately reliable. Verifying factorial analysis represents good questionnaire structure fitness and final pattern (GFI=0.895, RMSEA=0.098).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس قدسیان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد رضا اسدی یونسی | mohammad reza asadi yoonesi
. استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

هادی پور شافعی |
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

محمد اسدالهی |
کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_61281_c756764a257580364cd1e6f47bba744b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-401277.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات