این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست، جلد ۴۷، شماره ۲، صفحات ۳۳۳-۳۴۹

عنوان فارسی خوانش انتقادی نظریۀ عدالت مایکل والزر در پرتو تفسیر متن-زمینه محور
چکیده فارسی مقاله عدالت به‌عنوان یکی از نیازهای جامعۀ بشری، در عرصۀ فلسفۀ سیاسی همیشه مورد مداقه بوده است؛ در اواخر قرن بیستم مایکل والزر در مقابل کتاب نظریه‌های عدالت جان رالز، کتاب قلمروهای عدالت را به نگارش درآورد. وی با رویکرد زمینه‌محورانۀ خود، تفسیری نسبی‌گرا و کثرت‌گرا از عدالت توزیعی به‌دست می­دهد که نحوۀ توزیع مواهب اجتماعی در آن براساس فهم مشترک اعضای جوامع سامان می‌یابد. والزر عدالت توزیعی خود را بر پایۀ دو اصل 1. برابری ساده و 2. برابری پیچیده صورت‌بندی می‌کند؛ چه اینکه از منظر والزر هنجارهای اخلاقی (فربه و نحیف) شالودۀ اصول عدالت وی را پی‌ریزی می‌کنند. مقالۀ حاضر می‌کوشد تا ضمن بهره از سنت فکری جامعه­گرایانه به‌عنوان چارچوب نظری، به خوانش انتقادی نظریۀ عدالت والزر، بپردازد. جامعه­گرایی سنتی فکری است که با چاشنی انتقاد از اصول لیبرالیسم به بازسازی آن می‌اندیشد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین نقطۀ قوت نظریۀ عدالت والزر رد جهانشمول‌گرایی حاکم بر نظریۀ عدالت لیبرالی و مهم‌ترین ضعف آن نیز تکیه بر هنجارهای اخلاقی فربه‌ای است که نمی‌تواند تعارضات اخلاقی میان جوامع را حل کند. این مهم زمینۀ نسبی‌گرایی رادیکال در تعریف عدالت را در پی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A critical review of Michael Walzer’s justice theory in light of text-context based interpretation
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Justice, as a requisite for human societies, has been continuously under scrutiny in political philosophy realm. Theoretical altercations which have emerged within the frameworks of various philosophical schools can best represent this momentous subject. Michael Walzer penned his book, Spheres of Justice, at the late twentieth century as a response to John Rawls’s justice theories. He provides a relativist and pluralist interpretation of distribution justice through his context-based approach; in which the method of distributing social endowments is structured based on a consensus amongst society members. Walzer formalizes his distributive justice based on two principles of 1) simple equality, and 2) complex equality since the moral norms (thick or thin) are foundations of his justice precepts. The present article tries to critically review Walzer’s distribution justice while benefiting from socialistic thinking tradition as the theoretical framework. Socialism is a traditional thought school which ponders on how to renovate liberalism while keeping a flavor of criticism. Eventually, it seems that the main strength of Walzer’s theory of justice lies in his refutation of universalism which dominates liberal justice theory; while it suffers from the main weakness of relying on thick moral norms which fail to resolve moral conflicts amongst societies. This exacting notion however, opens the issue of relativism in definition of justice concept.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی توانا | mohammad ali
استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

سید عبدالله هاشمی اصل | seyed abdollah hashemi asl
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jpq.ut.ac.ir/article_61759_522edb330b1fec73461963830c5ec8c3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-401507.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات