این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۹-۷۴
عنوان فارسی
تأثیر شایستگی تجاریسازی فناوری بر مزیّت رقابتی: نقش تعدیلگر متغیر بازارگرایی
چکیده فارسی مقاله
در فضای رقابتی موجود در میان شرکتهای نرمافزاری، موفقیّت این شرکتها در دستیابی به مزیّت رقابتی، بدون سرمایهگذاری در بخش ایدهها و فناوریهای جدید، دور از ذهن به نظر میرسد. تجاریسازی فناوری که همان فرایند کسب ایده جدید، توسعه فناوری، تبدیل ایده به محصول با استفاده از فناوری و ارائه آن به بازار میباشد، بدون محور قراردادن مشتری در اولویتهای شرکت که همان مفهوم بازارگرایی را نشان میدهد، نمیتواند باعث مزیّت رقابتی شود. از اینرو، پژوهش حاضر میزان تأثیر شایستگی تجاریسازی فناوری از طریق نقش تعدیلگر بازارگرایی، بر مزیّت رقابتی را بررسی کرده است. با این هدف، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش را 130 نفر از کارکنان و مدیران پنج شرکت نرمافزاری که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند، پاسخ دادهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شایستگی تجاریسازی فناوری بر هر دو مزیّت هزینه و تمایز، به ترتیب با ضریب مسیر 526/0 و 679/0 تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج همچنین نشان میدهد که بازارگرایی، تنها در رابطه شایستگی تجاریسازی فناوری و مزیّت تمایز، با ضریب مسیر 491/0 نقش تعدیلگر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of technology commercialization competence on competitive advantage: The moderating role of market orientation
چکیده انگلیسی مقاله
In the prevailing competitive environment among software companies, these companies' success in achieving competitive advantage seems unlikely without investing on new ideas and technologies. The process of capturing new ideas, technology development, transforming ideas into products using technology, and offering them to the market, is called technology commercialization. Technology commercialization may not lead to competitive edge without considering customer as the heart of firm attention that indicates the concept of market orientation. Therefore, this paper investigates whether technology commercialization competence has effect on competitive advantage with moderating role of market orientation in five software companies. For this purpose, a descriptive method is used and 130 questionnaires are distributed between managers and employees of these five software companies chosen by simple random sampling. To analyze data, structural equation modeling with partial least squares by Smart PLS 3 software is used. The results show that technology commercialization competence has positive and significant effect on differentiation and cost advantages with 0.526 and 0.679 path coefficient values, respectively. The results also show that market orientation has a moderating role in the relationship between technology commercialization competence and differentiation advantage with 0.491 path coefficient value.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نادر سیدامیری | سیدامیری
استادیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مرتضی هندیجانی فرد | hendijani fard
کارشناس ارشد کارآفرینی، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_21451_95d8a052460c1a901348f1577d4e2045.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-401815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات