این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۷۵-۹۲

عنوان فارسی بررسی رابطه ویژگی‌های معاشرتی فروشندگان و فضای داخلی فروشگاه با رفتار خرید ناگهانی مشتریان، با تمرکز بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در تهران
چکیده فارسی مقاله امروزه با توجه به رشد فضای رقابتی، شناسایی و درک اهمیّت عوامل مؤثّر بر رفتار خرید مشتریان ابزار قدرتمندی است که می‌توان با کمک آن خود را از رقبا متمایز ساخت و راهی برای جذب مشتریان فراهم کرد. با توجه به اینکه بسیاری از خریداران غالباً در خریدهای ناگهانی درگیر می‌شوند و بیش از نیمی از آنان در مراکز فروش، خریدهای خود را ناگهانی انجام می‌دهند؛ در این پژوهش، رابطه ویژگی‌های معاشرتی کارکنان و فضای داخلی فروشگاه با رفتار خرید ناگهانی در میان مشتریان فروشگاه های زنجیره‌ای شهروند تهران جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شده و تجزیه و تحلیل شده است. نمونه­گیری به روش تصادفی در دسترس است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه شده و 398 پرسشنامه از جامعه آماری جمع­آوری شده است. ابزار گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقِق ساخته شده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر استادان و صاحبنظران به ­دست آمده است و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده­ است؛ ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها و کل پرسشنامه 87/0 به­ دست آمده است. داده­ها با استفاده از معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانه تعدیل­شده با نرم­افزارهای s‏pss و pls تحلیل شده­اند. نتایج پژوهش نشان می­دهد که ویژگی‌های معاشرتی فروشندگان و فضای داخلی فروشگاه بر رفتار خرید ناگهانی تأثیر مثبت دارند. همچنین، نتایج نشان می­دهد که دو عامل موقعیتی پول در دسترس و هدف از خرید رابطه بین حالات احساسی مثبت مشتریان و رفتار خرید ناگهانی را تعدیل می‌کنند؛ اما متغیر زمان در دسترس نتوانست نقش متغیر تعدیل­گر را ایفا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying the Relationship between Sociability Features of Sellers, Store Interior and Impulse Buying Behavior of Customers (Case Study: Shahrvand Chain Stores in Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, as a result of growing competitive environment, identifying and understanding the importance of factors affecting customer’s buying behavior is considered as a powerful tool which can be used in order to be distinguished from competitors and attract customers, subsequently. Since most buyers are often involved in impulse purchases and more than half of them make impulse buying in the shopping centres, this paper is aimed to identify the relationship between sociability features of sellers, store interior and impulse buying behavior of customers. The research methodology was descriptive- survey and data were collected using questionnaire. Furthermore, the research sample size is equal to 398 customers out of all customers of Shahrvand Chain Stores in Tehran, using convenience sampling method. Moreover, data were analyzed via the two softwares of SPSS22 and Smart PLS2. The research results showed that the sociability features of sellers and store interior have a positive effect on impulse buying behavior. Also, the results indicated that two situational factors including spot cash and purchase intention moderate the emotional positive states of customers and impulse buying behavior, while the uptime variable is not able to play the role of moderator variable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا شاهپوری |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

ناصر یزدانی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

مصطفی قاضی زاده |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_21452_30da671ad6d2514ed6fd594d87ca6a12.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-401816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات