این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۱۴
عنوان فارسی
بخشبندی بازار رویدادهای ویژه فرهنگی بر مبنای انگیزههای بازدیدکنندگان
چکیده فارسی مقاله
صنعت رویدادهای ویژه شامل جشنوارهها، کنفرانسها، نمایشگاهها و گردهماییها به سرعت در حال توسعه است؛ این صنعت نقش مهمی در توسعه گردشگری و فعالیتهای وابسته به آن دارد. توسعه رویدادهای ویژه از جنبههای مختلف از جمله بهبود کیفیت زندگی جامعه محلی و تأثیرگذاری در توسعه پایدار منطقه، مهم است. با توجه به اهمیت بخشبندی بازار که ابزار مهمی برای شناسایی و درک ویژگیهای هر بخش از بازار براساس انگیزههای آنهاست، این پژوهش با هدف بخشبندی بازار رویدادی فرهنگی تدوین شده است. تحلیل عاملی عوامل انگیزشی روی نمونه 287 عددی انجام شده و 6 عامل مهم را مشخص کرده است. همچنین تحلیل خوشهای بهروش سلسلهمراتبی و k-means سه خوشه اصلی شامل «طرفداران جامعه محلی، فرهنگ و خانواده»، «علاقهمندان گِلغلتان و حامیان میراث فرهنگی» و «جستجوگران تازگی و فرهنگ برای تعامل» را بخشهای اصلی بازار جشنواره گِلغلتان مشخص کرده است. خوشهها از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت تأهل)، روانشناختی (رضایت) و رفتاری، ناهمگون بوده و تفاوت معنادار داشتهاند. وجود این تفاوتها بیانگر ضرورت انتخاب راهکارهای بازاریابی متنوع و متناسب با هر بخش از بازار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Segmentation of the Special Market Events Based on Visitors̕ Motivations
چکیده انگلیسی مقاله
The event industry, including festivals, conferences, exhibitions and meetings is developing rapidly and has an important role in developing tourism related activities. The development of special events would be important from different aspects such as improving the residents’ quality of life and influencing sustainable development of region. Therefore, according to the importance of market segmentation as an essential tool for identifying and understanding the features of each segment based on their motivation, the main goal of this research is to segment the market of one of the cultural events in Iran. The sample size has been equal to 287 and the factor analysis of motivational dimensions delineated six main factors. Then, cluster analysis was conducted through the two methods of hierarchical clustering and K-means which illustrates three clusters including “supporters of community, culture and family”, “enthusiasts of Golghaltan and fans of cultural heritage”, and “seekers of novelty and culture for interaction" as the main segments of Golghaltan festival. The clusters have a similar pattern in terms of geographic variable (place of residence). On the contrary, they have significant differences in terms of socio-demographic (gender, age, education, and marital status), psychological (satisfaction), and behavioral variables. These differences demonstrate the necessity of selecting diverse and appropriate marketing strategies for each segment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
روزبه میرزایی |
استادیار مدیریت گردشگری علوم انسانی و اجتماعی، مازندران، بابلسر.
نفیسه رضایی |
کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_21453_82c2e98a5881c32f1a901c99f6e76426.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-401817.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات