این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۸-۵۱

عنوان فارسی ارائه یک مدل ریاضی برای ارزیابی اثرات زاویه رأس متغیر بر عملکرد شناورهای پروازی
چکیده فارسی مقاله دستیابی به یک فرم بدنه‌ی مناسب، همواره یکی از چالش‌های اصلی در طراحی شناورهای پروازی بوده است. کوچکترین تغییرات در فرم هندسه‌ی شناور می‌تواند منجربه ایجاد تغییراتی چشمگیر در عملکرد شناور شود. در مقاله‌ی حاضر، سعی شده است تا با تهیه‌ی یک مدل ریاضی، زاویه‌ی تریم و مقاومت شناورهای پروازی با زاویه‌ی رأس متغیر محاسبه گردد. برای تهیه‌ی این مدل، از فشار وارد بر گوه‌ی در حال ورود به آب، استفاده شده است. مضافاً اینکه، تغییراتی در این مدل ایجاد شده است تا اثرات تغییر زاویه‌ی رأس در راستای طول شناور نیز در محاسبات، اعمال شود. عملکرد شناور با محاسبه‌ی نیروهای هیدرودینامیکی، هیدرواستاتیکی و درگ صورت پذیرفته است. علاوه بر این، یک رابطه‌ برای محاسبه‌ی سطح پاشش جاروبی ارائه شده است. صحت مدل در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی موجود مورد بررسی قرار گرفته و دقت مناسبی برای روش مشاهده شده است. با استفاده از روش ارائه شده، اثرات تغییرات زاویه‌ی رأس در راستای طول شناور بر عملکرد شناور مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که در صورتی‌که شیب تغییرات زاویه‌ رأس در راستای طولی شناور کم باشد، عملکرد شناور نسبت به حالت منشوری شکل مطلوب‌تر است، اما در غیر این صورت عملکرد نامناسبی برای شناور حاصل می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Presenting a Mathematical Model for Analysis of the Effects of Warp form on the Performance of Planing Hulls
چکیده انگلیسی مقاله Designing a proper hull-form has always been considered an important issue in hydrodynamics of planing boats. Any small variation of geometry may result in significant changes in boat performance. In the current paper, it is attempted to develop a mathematical model for prediction of the performance of planing boats with variable deadrise in longitudinal direction. To accomplish this task, the 2.5D theory and water impact problem are utilized. Effects of deadrise variation from one section to another has been taken into account in the equations. Hydrodynamic, hydrostatic, and drag forces are determined. A new equation is extracted for computing the whisker spray area. By using the current method, effects of deadrise variation on the hydrodynamic performance of a planing boat are examined. It is concluded that a slight slope variation of deadrise angle may positively affect the performance and lead to a smaller trim angle and resistance in comparison with the prismatic hull-forms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرویز قدیمی |
استاد، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

ساسان توکلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

عباس دشتی منش |
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_19591_10e8e375b4b8fcf953d1ddb832c7f706.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/817/article-817-401832.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات