این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۴۵۳-۴۷۲
عنوان فارسی
مطالعۀ تطبیقی دو نقاشی از زنان در دورۀ قاجار با رویکرد بینامتنیت
چکیده فارسی مقاله
نقاشی در انتهای دوره قاجار تحت تأثیر ارتباط با اروپا و ظهور تکنولوژی دچار تغییرات شد. این مقاله با رویکرد بینامتنیت به مطالعۀ دو اثر نقاشی از زنان قاجار میپردازد که یکی از آنها کار هنرمندی گمنام و دیگری اثر اسماعیل جلایر دانشآموختۀ مدرسۀ دارالفنون است. مسئلۀ مورد پژوهش در این مقاله، مطالعۀ نشانهها و تحلیل آنها در نقاشی از زنان و تطبیق معنای نشانهها به صورت بینامتنی و لایهای است. نشانهها در هر تصویر سبب خوانش تصویر متفاوتی در متن آثار میشود. در این دو تصویر، موضوع هر دو متن زنان درباری است، ولی نشانهها مفاهیم متفاوتی دربردارند. این مقاله به این پرسشها پاسخ میدهد: آیا در نقاشیهای دوره قاجار ارزش نشانهای در آثار مطرح است؟ آیا نشانهها در تعامل با دیگر نشانهها معنای گفتمانی مییابند؟ روش این پژوهش تاریخیـ تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی است و با توجه به نظریههای نشانهشناسی بیان شده است. در این مقاله، نتیجه گرفته میشود: در خوانش نشانههای این تصاویر، نشانهها معنادارند و در این تصاویر از نشانههای تصویری مشابه و متفاوت برای زنان قاجار استفاده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قاجار، زنان، معنا، نشانهشناسی، نقاشی،
عنوان انگلیسی
A Comparative of two women in Qajar painting semiotic approach
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: At the end of the Qajar period and brilliant paintings from important periods in Iranian painting. Under the influence of painting in relation to Europe and see changed. This article analyzes the semiotic two paintings, one of which deals Qajar women and other anonymous artist Ismail effect Jalayer is a graduate of the academy school. The two images are subject to court women in both text but different concepts in their symptoms. This article answers these questions: Does the proposed works is an indication of the value of Qajar paintings? their dialogue in order to achieve the Qajar women's meant to work on two paintings. The aim of this study was to examine the symptoms - cognitive meaning in texts to be painted. The images of the concepts common signs to convey different messages to the audience is used Qajar women. This text intertextual signs in both painting for painting works. I even in the next two symptoms similar to symptoms of other causes connotation is different. These are symptoms of Nasrtrkyb of color, objects and images will be transmitted to the contact body. The study, these symptoms can be mentioned in the texts painting ontological difference means two works discovered. Keywords: Qajar paintings, women, semiotic
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Key words, Qajar, paintings, women, semiotic meaning
نویسندگان مقاله
الهه پنجه باشی |
استادیار دانشگاه الزهرا، دکتری پژوهش هنر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_61789_369d6746fcf7bebdb337b796769f397d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-401837.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات