این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۲۰، شماره ۶۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کارزیابی انتظارات و ادراکات بیماران بستری در بخش های جراحی قلب و عروق بیمارستانهای خصوصی شهر مشهد از کیفیت خدمات، با استفاده از مدل سرویوس در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در حوزه خدمات سلامت، اعتلای کیفیت از اهمیت فراوانی برخوردار است و باعث افزایش رضایتمندی بیماران میشود. بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، نخست مستلزم ارزیابی انتظارات و ادراکات بیماران از کیفیت خدمات است. هدف از این مطالعه، تعیین انتظارات و ادراکات بیماران از کیفیت خدمات بخشهای جراحی قلب بیمارستانهای خصوصی مشهد بوده است. روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 136 بیمار بستری در بخشهای جراحی قلب بیمارستانهای خصوصی شهر مشهد انجام شدهاست. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد شده «سرویوس» (SERVUS) است. کیفیت خدمات در شش حیطه و در دو مقطع زمانی متفاوت (زمان پذیرش و ترخیص) ارزیابی و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. یافته ها: کیفیت خدمات در هر دو بخش انتظارات و ادراکات و در همه شش حیطه در حد رضایت بخش بود. این حیطهها شامل: عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین، همدلی و قابلیت استفاده بود. همچنین در هر شش حیطه و در کل شکاف منفی بین انتظارات و ادراکات وجود داشت، یعنی کیفیت خدمات دریافت شده، پایینتر از انتظارات بود. شکاف بین انتظارات و ادراکات کل برابر 73/0- بوده و از لحاظ آماری معنیدار بود. بین انتظارات کل با سن همبستگی معکوس معنیدار وجود داشت. همچنین بین انتظارات کل با رضایت بیمار همبستگی مستقیم معنیدار مشاهده گردید. نتیجه گیری: با توجه به شکاف منفی مشاهده شده در هر شش حیطه و ماهیت بیشتر این حیطهها که به نوعی متأثر از نحوه تعامل بیمار و کارکنان هستند، اتخاذ تدابیری نظیر آموزش روابط بین فردی به کارکنان، میتواند در کاهش این شکاف موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مراقبت سلامت، کیفیت خدمات، خدمات سلامت، مدل SER
عنوان انگلیسی
Assessment of Inpatients' Expectations and Perceptions of Service Quality of Surgical Wards of Private Hospitals in 2016
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Improving service quality is very important in health care delivery and can increase patient satisfaction. The quality of hospital services is primarily based on the assessment of patients' expectations and perceptions of service quality. This study aimed to determine patients' expectations and perceptions about service quality of cardiac surgery wards in private hospitals. Methods: This cross-sectional study was conducted among 136 patients, hospitalized in cardiac surgery wards of private hospitals, in Mashhad. The data collection tool was a standardized SERVUS questionnaire. Service quality was assessed in six dimensions at two different time periods (admission time and discharge). To analyze the data, descriptive and analytical statistics were used. Results: Service quality in both parts, expectations and perceptions, and in all six dimensions was at the satisfactory level. These dimensions included tangible factors, reliability, responsiveness, assurance, empathy and usability. There was a negative gap between expectations and perceptions in all six dimensions. This finding suggests that the level of received service quality was lower than what was expected. The gap between general expectations and perceptions was -0.73 and was statistically significant. There was a significant inverse correlation between general expectations and age. A significant direct correlation was observed between patients' general expectations and satisfaction. Conclusion: Considering the gap between expectations and perceptions in all six dimensions, and the nature of most of these dimensions, which are somehow influenced by the interaction between patients and staff, adoption of measures by training staff for interpersonal relation can be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
quality, health care, SERVUS model
نویسندگان مقاله
علی وفایی نجار | ali vafaee najar
school of health, daneshgah ave. 18, mashhad, iran. tel 98 51 38515115, fax 98 51 38522775
ایران- مشهد خیابان دانشگاه- دانشگاه 18- دانشکده بهداشت
الهه هوشمند | elaheh hooshmand
school of health, daneshgah ave. 18, mashhad, iran. tel 98 51 38515115, fax 98 51 38522775
ایران- مشهد خیابان دانشگاه- دانشگاه 18- دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
الهه حسینی | elaheh hosseini
school of health, daneshgah ave. 18, mashhad, iran. tel 98 51 38515115, fax 98 51 38522775
ایران- مشهد خیابان دانشگاه- دانشگاه 18- دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
پیام محمودیان | payam mahmoudian
school of health, daneshgah ave. 18, mashhad, iran. tel 98 51 38515115, fax 98 51 38522775
ایران- مشهد خیابان دانشگاه- دانشگاه 18- دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
حمیدرضا شعبانی کیا | hamidreza shabanikiya
school of health, daneshgah ave. 18, mashhad, iran. tel 98 51 38515115, fax 98 51 38522775
ایران- مشهد خیابان دانشگاه- دانشگاه 18- دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1881-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/52/article-52-401980.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات