این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۲۰، شماره ۶۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
انتخاب راهبرد گردش گری پزشکی ایران بر اساس سوات و رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: صنعت گردش گری پزشکی امروزه از رو به رشدترین بخشهای صنعت گردش گری در جهان است و ایران با دارا بودن ظرفیتهای بسیار و با استفاده مطلوب از این ظرفیتها میتواند به یکی از قطبهای گردش گری پزشکی آسیا تبدیل شود. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی راهبردهای صنعت گردش گری پزشکی براساس عوامل سوات (قوت، ضعف، فرصت، تهدید) برای کمک به صنعت گردش گری پزشکی ایران انجام شده است تا علاوه بر شناسایی چالشهای موجود، بتواند رهبری این صنعت را در منطقه کسب نماید. روش کار: در این پژوهش از مدلهای ترکیبی تصمیمگیری چند معیارۀ فازی که شامل فرآیند تحلیل شبکهای فازی بر اساس دیمتل فازی برای وزندهی و اولویتبندی عوامل سوات است و از روش ویکور فازی برای رتبهبندی راهبرد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوای پرسشنامهها و معیارها با نظرات اساتید و خبرگان و با غربال گری تأییدشد. نظرات 15 خبره به صورت چهره به چهره در مورد تأثیرات عوامل بر یکدیگر و میزان اهمیت آنها در انتخاب راهبرد جمعآوری و با روشهای فوق تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان دادکه صنعت گردش گری پزشکی ایران در عامل «پزشکان متبحر و بنام در سطح بینالملل» براساس نظرات خبرگان، دارای قوت و مهمترین عامل برای انتخاب راهبرد پزشکی است و راهبرد «تدوین و اصلاح سیاستهای جامع گردش گری پزشکی» رتبه اول را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: به منظور موفق شدن در حوزۀ مدیریت گردش گری ایران بر اساس یافتههای تحقیق، لازم است که سیاستهای جامع گرش گری پزشکی اصلاح و دوباره تدوین گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گردش گری پزشکی، سوات، تصمیمگیری چند معیارۀفازی
عنوان انگلیسی
Choosing Medical Tourism Strategy Based on SWOT and Fuzzy Multi-Criteria Decision Making
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today's health tourism is one of fast-growing sections of tourism in the world. With considerable potential and actual capacities, Iran can become one of the main health tourism destinations in Asia. However, this business in Iran has failed to grow in a systematic and integrated way. The present study is aimed at detecting and ranking strategies of health tourism industry based on SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, and threats) technique. The results can help Iran's health tourism industry by uncovering the challenges in order to help Iran's leadership gain health tourism in the region. Methods: In this descriptive applied survey, fuzzy multiple criteria decision making (FMCDM) method was used. The study was carried out in 2016. Study population was comprised of 15 field experts A researcher-made questionnaire was used for data gathering. Content validity of the questionnaires and the criteria were ensured using feedbacks from the experts and screening. The factors were weighed and ranked using F.ANP following F.DEMATEL and F.D>ANP while the strategies were ranked using F.VIKOR. Results: The results showed that based on F.DEMATEL, among the factors, 'opportunities' and 'weaknesses' were the most affecting and the most affected factors, respectively. In addition, F.D.ANP showed that the "renowned and experienced physicians at international level" was the 'top strength' sub-factor. Based on F.VIKOR method, "codifying and reforming the comprehensive tourism policies" was the top strategy. Conclusion: The results indicate that to be successful in the field of tourism management, it is imperative that the comprehensive policies be revised.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Strategy, Medical tourism, SWOT, fuzzy MCDM
نویسندگان مقاله
زهرا هاشمی دهقی |
faculty of management, south tehran branch, islamic azad university, tehran, iran
تهران- خیابان کارگر جموبی- میدان قزوین- بیمارستان فارابی-واحد قطب و نوآوری
سازمان اصلی تایید شده
: بیمارستان فارابی تهران
حامد کریمی شیرازی |
, rasht branch, islamic azad university, rasht, iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: بیمارستان فارابی تهران
محمود مدیری |
faculty of management and accounting, south tehran branch , islamic azad universit amp; eye research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
تهران - خیابان کریمخان زند - خیابان ایرانشهر شمالی - نبش خیابان آذرشهر- منطقه پستی 11- پلاک 223- دانشکده مدیریت و حسابداری- گروه مدیریت صنعتی
سازمان اصلی تایید شده
: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-651-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/52/article-52-401983.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات