این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۳
عنوان فارسی
پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیتی بامیانجیگری هوش هیجانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تاب آوری تحصیلی یکی از تاب آوری است که به حیطه پیشرفت تحصیلی در روانشناسی تربیتی مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تاب آوری تحصیلی دانشجویان براساس ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری هوش هیجانی انجام گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر همبستگی ازطریق الگویابی معادلات ساختاری (Structural Equation Modeling) است که یک روش توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهشی حاضر شامل تمام دانشجویان دانشگاه زنجان میباشد که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 489 نفر انتخاب شدند برای اندازه گیری متغیرها از "سیاهه تاب آوری تحصیلی ساموئلز" (Samuels Academic Resilience Inventory) " پرسشنامههای "هوش هیجانی شاته" (Schutte Emotional Intelligence) و "سیاهه شخصیتی نئو فرم کوتاه" (NEO Personality Inventory-Revised) استفاده شد روایی وپایایی این ابزارها درپژوهش های قبلی بررسی شده است. تحلیل دادهها با نرم افزارایموس 7 انجام گردید. یافتهها: نتایج نشان داد روان رنجور خویی بصورت منفی (171/0- = β، 01/0 > P) وظیفه شناسی بصورت مثبت (411/0- = β، 01/0 > P) تاب اوری تحصیلی را پیش بینی میکند. همچنین عامل گشودگی (076/0- = β، 01/0 > P) و توافق پذیری (074/0- = β، 01/0 > P) وبرونگرایی (084/0- = β، 01/0 > P) و همچنین وظیفه شناسی (116/0- = β، 01/0 > P) بطور غیرمستقیم وازطریق هوش هیجانی تاب آوری تحصیلی را میانجیگری میکنند. همچنین هوش هیجانی بطور مستقیم (346/0- = β، 01/0 > P) با تاب اوری تحصیلی دانشجویان همبسته بود. نتیجه گیری: روان رنجورخویی و وظیفه شناسی و هوش هیجانی تاب اوری تحصیلی را پیش بینی میکنند. همچنین هوش هیجانی رابطه بین ویژگیهای توافق پذیری، برونگرایی، گشودگی ووظیفه شناسی را با تاب اوری تحصیلی میانجیگری میکند. پیشنهاد میشود با آموزش وتقویت هوش هیجانی تاب آوری تحصیلی دانشجویان را بالا برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تاب اوری تحصیلی، ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی
عنوان انگلیسی
The Prediction of Academic Resilience on the Basis of Personality Traits with Mediation Emotional Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic resilience is one of the components that relates to academic achievement. The aim of this study is to predict the academic resilience on the basis of personality traits with mediation emotional intelligence. Methods: This is a descriptive-correlation study that applies structural equation modeling (SEM). 489 participants through cluster sampling are selected from Zanjan University to measure the variables, “Samuels Academic Resilience Inventory” (ARI), “Schutte Emotional Intelligence” and “NEO Personality Inventory-Revised” are used. The validity and reliability of these instruments have been confirmed in the previous study. Data is analyzed by AMOS.7. Results: With respect to results, neuroticism (β = -0.171, P < 0.01) predicates negative academic resilience and conscientiousness (β = 0.411, P < 0.01) predicates positive academic resilience. Emotional intelligence mediates indirectly between the openness (β = 0.076, P < 0.01), agreeableness (β=0.074, P < 0.01), extroversion (β = 0.084, P < 0.01), conscientiousness (β = 0.106, P < 0.01). Emotional intelligence correlates with academic resilience (β=0.346, P < 0.01). Conclusions: Study indicates that neuroticism, conscientiousness and emotional intelligence predicts the academic resilience. Furthermore, emotional intelligence mediates between the agreeableness, extroversion, openness and conscientiousness with academic resilience. It is recommended that training course can increase academic resilience of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاجر تارویردی زاده | hajar tarverdizadeh
rudehen branch, islamic azad university, rudehan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
هایده صابری | hayede saberi
rudehen branch, islamic azad university, rudehan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
حسن پاشاشریفی | hasan pasha sharifi
rudehen branch, islamic azad university, rudehan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-991-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-402501.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات