این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۳۶-۱۴۷
عنوان فارسی
موانع درک شده مادران در زمینه استفاده از نخ دندان در کودکان ۶-۳ سال: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:نخ دندان، بهترین و رایجترین وسیله جهت پاک کردن فضاهای بین دندانی است و تجمع پلاک و التهاب لثه از این محل آغاز میشود. با وجود اهمیت آن، به دلایلی انجام این رفتار توسط مادران برای کودکان خود بسیار کم است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی موانع درک شده مادران جهت انجام رفتار استفاده از نخ دندان برای کودکان 6-3 ساله خود انجام شد. روش:این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا در سال 1393، بر روی 40 مادر دارای کودک 6-3 ساله شهر کامیاران که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها، از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته استفاده گردید. تمام دادهها ضبط و دستنویس شد و با استفاده از تحلیل درونمایهای، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:بر اساس یافتههای به دست آمده، موانع درک شده مادران در دو درونمایه اصلی «موانع درک شده مربوط به مادر و اعضای خانواده (نگرش نامناسب، رفتار و مهارت، شرایط روحی- روانی و آگاهی) و موانع درک شده مربوط به کودک (مهارت)» طبقهبندی شد. نتیجهگیری:نتایج مطالعه حاضر، موانع درک شده استفاده از نخ دندان برای کودکان را از دیدگاه مادران بیان نمود و بر تأثیر مسؤولیت مادر و نقش اعضای خانواده در این زمینه تأکید داشت. همچنین، پیشنهاد میشود که در سیستم خدمات بهداشتی کشور، آموزشهای جامع و اثربخش برای مادران با هدف رفع نگرشهای نادرست، اما مؤثر بر بهداشت دهان و دندان کودکان، پیشبینی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موانع درک شده مادران، نخ دندان، کودکان 6-3 سال، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Perceived Barriers of Mothers in Use of Dental Floss for their 3-6-Year-Old Children:A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Flossing is the best and most common way to clean between teeth where plaque accumulation and gingivitis starts. However, many mothers neglect the flossing of their small children. The purpose of this study was to provide better understanding of perceived barriers of mothers in use of dental floss for their 3-6-year-old children. Method:This qualitative study examined the perceived barriers of 40 mothers of 3-6-year-old childrenutilizing qualitative content analysis approach. Participants were selected using purposeful sampling in Kamyaran, Iran, in 2014. Data were collected through conducting in-depth, semi-structured interviews. The transcriptions of all interviews were analyzed by content analysis technique to extract main themes in regards to research questions. Results:Mothers’ perceived barriers were categorized into two main groups as mother and family member-related barriers (inappropriate attitudes, behaviors and skills, mental and emotional conditions, and knowledge) and child-related barriers (skill). Conclusion:The results of this study highlight the importance of understanding mothers’ barriers to help their children in flossing and emphasized the role of mothers and family members in establishing this oral health behavior in children fromearly years. It is suggested that comprehensive and effective oral health education programs should include modifying wrong, but important, assumptions and beliefs of parents regarding primary teeth and importance of healthy oral health behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروانه صحرایی | parvaneh sahraei
نسترن کشاورز محمدی | nastaran keshavarz mohamadi
هادی قاسمی | hadi ghasemi
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-866-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-402507.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات