این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
ناسازی در میدان دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران)
چکیده فارسی مقاله
بیگانگی تحصیلی یا دانشگاهی، بهعنوان یکی از اشکال بیگانگی، اصطلاحی برای توضیح جدایی دانشجویان یا دانشآموزان از فرایند یادگیری و تجربه منزویبودن از یک گروه تحصیلی یا دانشگاهی است که شخص باید به آن تعلق داشته باشد یا درگیر آن باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه میان ناسازی در میدان دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران انجام گرفته است. روش پژوهش، پیمایش و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93- 94 است که 390 نفر از آنها براساس نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. چارچوب نظری این پژوهش، نظریه ناسازی (هیسترسیس) بوردیو است. پس از جمعآوری اطلاعات، فرضیههای تحقیق در دو سطح توصیفی- استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS بررسی شد. مطابق نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین میدان دروندانشگاهی (هنجارهای محدودکننده، جامعهپذیری آموزشی ضعیف) با متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) تأثیر مستقیم و مثبت وجود دارد. همچنین براساس نتایج آزمون مدل نظری تحقیق که با روش معادلات ساختاری انجام شد، مؤلفههای میدان دانشگاهی، 40 درصد از تغییرات متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) را تبیین میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیگانگی، بیگانگی دانشگاهی، دانشگاه، میدان، ناسازی،
عنوان انگلیسی
Hysteresis in academic field and academic alienation (case study: student of Mazandaran University)
چکیده انگلیسی مقاله
Educational or academic alienation as one of the forms of alienation mean the separation of students from the learning process and the experience of isolation from a school or college group that a person must belong to it or involved in it. The present study tries to analyze the relationship Hysteresis between internal academic field and alienation among Mazandaran University was academic. The present study tries to analyze the academic alienation. The method is survey and questionnaire was used for collecting data. Statistical population consists of all students of the University of Mazandaran in the academic year 94-95 .we selected 390 students by Cochran formula as sample with classified sampling. The theoretical framework of this study is the theory of Bourdieu's incompatibility (Hysteresis). After collecting the data, the research hypothesis examined in two levels of descriptive and inferential statistics by SPSS and AMOS packages. According to the results of Pearson's correlation coefficient between internal university field (restricting norms, weak educational sociability) with dependent variable (academic alienation), there is a positive and direct impact. With the theoretical model test research of structural equation methods (AMOS), it was also internal academic field, accompanied their indexes, and could show % 40.of independent variable (academic alienation) changes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic, alienation Hysteresis Field University
نویسندگان مقاله
علی اصغر فیروزجاییان | ali asghar
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
حیدر جانعلیزاده |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
بهزاد هاشمیان |
کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jisr.ut.ac.ir/article_61828_57db8557e743ae16ba3df8ae0e5e9285.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-402594.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات