این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۷-۱۲۴

عنوان فارسی طراحی مدل ریاضی تصمیم گیری ساخت یا خرید به منظور توسعه سبد محصولات
چکیده فارسی مقاله ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎﻱ تولیدی و همچنین ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ راهبردی ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ، تصمیم‌گیری در مورد خرید قطعات(برون‌سپاری) و یا ساخت قطعات توسط کارخانه می‌باشد. به‌این‌منظور این پژوهش یک روش‌شناسی مبتنی بر مدل های ریاضی جهت حل مسئله ارائه نموده ‌است. روش‌شناسی مطالعه حاضر توانایی بررسی تصمیم ساخت یا خرید به منظور توسعه سبد محصولات را با استفاده از رویکرد تلفیقی تصمیم‌گیری چندمعیاره و روش برنامه‌ریزی خطی چندهدفه صفر و یک دارد. در این پژوهش ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، عوامل و شاخص‌های مقدماتی تصمیم‌گیری ساخت یا خرید شناسایی شده و اهمیت آنها با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و عوامل با اهمیت بالاتر، به عنوان عوامل نهایی انتخاب شدند. از بین آنها، عواملی که ماهیت کیفی داشتند به همراه گزینه های ساخت (تولید) در داخل و برون‌سپاری به سایر تولیدکننده‌ها، با استفاده از روش فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مورد رتبه‌بندی و استخراج امتیازات قرار گرفتند. سپس با توجه به عوامل کیفی و مقادیر مربوطه و عوامل کمی، مدل برنامه‌ریزی خطی چندهدفه صفر و یک طراحی گردید. در نهایت مدل ریاضی طراحی شده با توجه به عوامل تصمیم‌گیری در یک شرکت تولیدی لوازم بهداشتی، از بین سه گزینه تولید در داخل و برون‌سپاری به دو شرکت خارجی، پیاده سازی گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing Mathematical Model for Development the Product Portfolio make-or-buy Decisions
چکیده انگلیسی مقاله Decision making about buying pieces (outsourcing) or manufacturing them by factory (insourcing) is the main challenge for manufacturing organizations and strategic issue. This study has aimed to present an appropriate methodology to solve this problem. Using combinative approach of multiple-criteria decision and zero-one multi objective linear programming, the methodology has been able to investigate the decision of manufacturing or buying to develop and increase product portfolio. In the study, primary factors and indices of decision making about manufacturing or buying have firstly been identified by investigating review of literature, and their importance have been measured by experts and the most important factors were selected as final ones. Among final factors, those that had qualitative nature along with insourcing and manufacturing options have been ranked and scored by using analytic hierarchy process (AHP). According to qualitative factors, their amounts and quantitative factors, zero-one multi objective linear programming has been proposed. According to decision -making factors, mathematical model has, finally, made final decision and has selected insourcing (manufacturing inside the factory).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا عباسی |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

سعید صفری |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

مرضیه فیضی |
کارشناس ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_16873_c6b05581385994a0e1562f2cf004e140.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-402836.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات