این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۱۹-۰

عنوان فارسی بررسی تفسیری فقهی آیه «الا ما ظهر»؛ ره یافت های تاریخی، شواهد حدیثی
چکیده فارسی مقاله آیه 31 سوره نور، در بیان محدوده پوشش زن در برابر نامحرم، پس از نهی از آشکار کردن زینت، «ما ظهر» را استثنا کرده است: «وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها» این استثنا که خود نوعی اجمال دارد، برداشت‌های گوناگون و گاه نادرست تفسیری و فقهی را موجب گشته است. این نوشتار تلاش می‌کند با کمک قرائن درون متنی و برون متنی و متکی بر مبانی شناخته شده تفسیری و فقهی، اجمال ظاهری این بخش از آیه را برطرف سازد. بدین جهت، پس از بیان احتمالات در مقصود از «زینت»، قرائن و شواهد درون‌متنی، فضای نزول و شرایط محیطی و اجتماعی عصر تشریع، شواهد حدیثی (شامل بررسی سندی و محتوایی روایات و تحلیل روایات ناهمگون) و فلسفه پوشش، ارائه گردیده و نتیجه آن‌ها، انحصار «ما ظهر» در وجه و کفین و زیور آلات متعارف و محدود آن همچون سرمه و انگشتر است و محدوده یادشده تا مچ دست و مچبند نیز امتداد می‌یابد. ضمن این که وجوب پوشش چهره (روبند) و کفین و نیز زیورآلات مختصر آن دو نیز قابل اثبات نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Legal-Interpretational Study of the Verse Illā mā ẓahara minhā (except for what is outward); Historical Approaches, Ḥadīth Evidences
چکیده انگلیسی مقاله In explaining the limitations of women’s covering before the strange men (other than her close relatives) and after prohibiting the disclosing one’s charms, verse 31 of Sūrat al-Nūr has referred to mā ẓahara: ﴾and not to display their charms except for what is outward﴿. This brief exception has prompted various and sometimes incorrect interpretational and legal impressions. This article tries with the help of intra-textual and extra-textual evidences and with reliance on known interpretational and legal principles to remove the apparent brevity of this part of the verse. To this end, after stating the probabilities in the purpose of charms, the intra-textual evidences, climate of revelation, the social and environmental circumstance of the legislation age, ḥadīth evidences (including study of the sanad and content of traditions and analysis of inconsistent traditions), and the philosophy of covering are presented, resulting in the exclusiveness of mā ẓahara to the face, hands (kafayn), and conventional jewelry and its limit like kohl and ring, and the mentioned limit extends to the wrist and the cuff. Meanwhile, the incumbency of covering the face (wearing burka) and the hands (kafayn) as well as a little jewelry of the two are not provable either.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jquran.um.ac.ir/index.php/quran/article/view/33364
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/963/article-963-403308.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات