این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۸۹، صفحات ۹۳-۱۲۰

عنوان فارسی نقش تلویزیون در ترویج مطالعه و کتابخوانی در ایران
چکیده فارسی مقاله کتاب بدون تردید، دیرینه‌ترین رسانه و شکل فناوری ارتباطات است.تحلیل روند شکل‌گیری و توسعه رسانه‌ها حاکی از آن است که فناوری‌های جدید، موجب از بین رفتن کتاب (رسانه سنتی) نشده، بلکه به توسعه آن نیز کمک کرده‌اند.درعصر حاضر، رسانه‌هایی همچون تلویزیون به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد مبدل شده‌اند و تأثیر زیادی در شکل‌گیری باورها و نگرش‌های مخاطبان خود در زمینه اشاعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارند.این مقاله که بهبررسینقشتلویزیوندرترویج مطالعه و کتابخوانی در ایرانمی‌پردازد، با رویکرد کیفی انجام شده است و گردآوری داده‌ها با استفاده از نمونه‏گیری هدفمند و از طریق مصاحبه عمیق با 15نفر از خبرگان عرصه فرهنگ و رسانه صورت گرفته است. مقوله‌هایاصلی نیزپساز تکمیلفرایندکدگذاریاستخراج شده‎اند. صاحبنظران معتقدند، کشور ما از نظر میزان مطالعه در سطح مطلوبی قرار ندارد و هنوز تعریف دقیقی از مطالعه در کشور صورت نگرفته است، اما تلویزیون با توجه به گستردگی و عمومیت مخاطبانشمی‏تواند در تحقق کتابخوانی نقش مهمی را ایفا کند و لازمه این امر، ایجاد پیوند قوی و تعاملمتولیان ترویج کتابخوانی با رسانه تلویزیونبه منظور بهره‏برداری از امکانات موجود برای ارتقای مطالعه و کتابخوانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتاب، تلویزیون، مطالعه، کتابخوانی، رسانه،

عنوان انگلیسی The Role of Television in Promoting Book Reading in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Undoubtedly book is the oldest form of media and communications technology. Analysis of the formation and development of media reveals that new technologies have not lead book (traditional media) to be Out of date, instead contributed to development. Nowadays, media such as TV have become an integral part of people live and have had a great influence in shaping the beliefs and attitudes of their audiences in disseminating culture of studying and book reading. This article examining the role of television in promoting book reading in Iran, conducted with a qualitative approach. Data were collected using purposive sampling and through in-depth interviews with 15 people from cultural experts and media. Main categories were extracted after completing the coding process. Experts believe that our country is not desirable in terms of book reading, and also no precise definition of the study has been done yet in the country. Given the extensiveness and popularity of medium TV, it can play an important role in the realization of book reading and it is necessary to create strong ties and interaction between custodians promote book reading and the medium of television to operate of existing facilities in order to promote book reading.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Book, TV, Study, Book Reading, Media

نویسندگان مقاله عبدالله بیچرانلو |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محبوبه غفوری |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

زهرا مهربان |
کارشناس ارشد پژوهشگری، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_25791_4a345fcb2da2e08cba6d5fd18cc98a9c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-403437.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات