این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۴، شماره ۸۹، صفحات ۱۴۹-۱۷۹
عنوان فارسی
کاربرد استعارههای مفهومی در تیترهای خبر ۳۰: ۲۰ شبکه دو سیما، مطالعهای در چهارچوب معناشناسی شناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی مقاله حاضر، مطالعه استعارههای مفهومی در تیترهای خبر 20:30 شبکه دو سیما در چهارچوب معناشناسی شناختی است. در این رویکرد، استعاره یک فرایند شناختی عمده در نظام مفهومی زبان است که با استفاده از آن، مفاهیم انتزاعی بر اساس مفاهیم عینیتر درک میشوند. از طرفی، کاربرد استعاره در تیتر خبر تلویزیونی، به عنوان اولین نقطه درگیری مخاطب با متن خبر، نوعی فرایند فعال ذهنی است که مقولهای مهم در مطالعات زبانشناختی محسوب میشود. در پژوهش حاضر تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که کاربرد جلوههای انواع استعارههای مفهومی در تیترهای این بخش خبری چگونه است. برای این منظور تعداد 67 نمونه از تیترهای خبر 20:30 در دیماه 1394 به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و با روش توصیفیـ تحلیلی و براساس نظریه استعاره لیکاف و جانسون (1980) بررسی شدهاند.یافتهها نشان میدهد که استعارههای مطرح در نظریه یاد شده، با جلوههای مختلف در تیترهای خبری حضور دارند؛ ضمن اینکه برای هر سه نوع استعاره مفهومی ساختاری، هستیشناختی و جهتی نیز در تیترهای خبری نمونههای مناسبی یافت میشود که در این بین استعارههای هستیشناختی دارای بالاترین میزان وقوع هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Use of Conceptual Metaphors in the 20:30 News Headlines on Channel Two; A Study on The Basis of Cognitive Semantics
چکیده انگلیسی مقاله
The main objective of this article is to study conceptual metaphors on the basis of cognitive semantics in the 20:30 news headlines on TV channel 2. Metaphor on this approach is a cognitive process in the conceptual system of language used to understand abstract concepts on the basis of more objective concepts. On the other hand, applying metaphors in TV news headlines, as the first point of audience confrontation with news content, is considered a kind of mental activation process that is an important issue is linguistic studies. In the study we tried to answer the question how are the effects of the applying conceptual metaphors in the news headlines. For this purpose, 67 samples of the 20:30 news headlines in January 2015 were selected based on purposive sampling, then analyzed based on Lakoff and Johnson metaphor theory (1980). The results showed that metaphors discussed in the theory, were realized in the different headlines. In addition, for all three types of structural conceptual, ontological, and directional metaphor were found good examples in the news headlines. Ontological metaphors have been observed at the highest rates.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا نامور |
دکترای زبان شناسی همگانی، استادیار دانشگاه پیام نور
خدیجه امیری پریان | amiri parian
کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_25793_6cd44a178c6bf0a8549dbc2f0458521a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-403439.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات