این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مبتنی بر نمایش فیلم بر کیفیت خواب بیماران آسم برونشیال
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در دهه های اخیر استفاده از آموزش رسانه ای جهت کنترل مشکلات بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مورد توجه کارکنان درمانی قرار گرفته است اما مطالعات اندکی در زمینه اثربخشی آنها در بهبود کیفیت خواب بیماران مبتلا به آسم برونشیال گزارش شده اند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نمایش فیلم بر کیفیت خواب بیماران آسم برونشیال انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که جامعه پژوهش آن راکلیه بیماران آسم برونشیال مراجعه کننده به کلینیک آسم شهر بروجن تشکیل می دهند. پنجاه و یک بیمار واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه گیری غیر احتمالی تمام سرشماری انتخاب شدند. نمونه های مورد مطالعه بر اساس تخصیص تصادفی بلوکی بین دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. جهت بیماران گروه آزمون ، آموزش های بیمار از طریق فیلم 15 دقیقه ای قابل اجرا توسط کامپیوتر، دستگاه دی وی دی و گوشی موبایل اجرا گردید اما بیماران گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. از پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پیترزبورگ جهت جمع آوری داده ها یک هفته قبل از مداخله و یک ماه پس از شروع مداخله استفاده گردید. داده ها ی جمع آوری شده با استفاده ازنسخه21 نرم افزار آماری SPSS ، از طریق آمارهای توصیفی و آزمون های آماری تی ،کای اسکور، من ویتنی و ویلکاکسون با سطح معنی داری p< 0.05 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد قبل از مداخله تفاوت معنی دار آماری در نمره کلی کیفیت خواب و ابعاد آن در دو گروه آزمون و کنترل نداشته اند(p=0.06). پس از مداخله در نمره کلی کیفیت کلی خواب و ابعاد کیفیت ذهنی خواب، اختلالات خواب و تاخیر در به خواب رفتن بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی دار آماری مشاهده گردید(p=0.001)، اما در ابعاد استفاده از داروهای خواب آور، مدت زمان خواب، کفایت خواب و اختلال عملکرد روزانه بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نگردید(p>0.05). نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر نمایش فیلم توانسته است کیفیت خواب بیماران مبتلا به آسم برونشیال را بهبود بخشد.با توجه به سهولت اجرای این روش آموزشی، ضمن پیشنهاد پژوهش های دیگری جهت ارزیابی تاثیر آن در سایر بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ، به عنوان یک روش آموزش بیمار جهت مراقبت از خود در منزل مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بیمار، نمایش فیلم، خواب، آسم برونشیال
عنوان انگلیسی
The effect of the movie- based education on sleep quality in patients with bronchial asthma
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: Use of media education has been noted to control the problems of patients with chronic diseases by health professional staffs in recent decades. This study aimed to determine the effect of the movie- based education on sleep quality in patients with bronchial asthma. Methods: This randomized clinical trial was conducted on patients with bronchial asthma referred to a clinical office in Borojen city, Iran. Fifty one eligible patients were conventionally selected but were randomly allocated to either the intervention group or the control group using block randomization. One patient in control group was excluded because of hospitalization. Education about sleep was provided for intervention group through showing a 15 minutes film which could be simply read by computer, DVD player and cell phone. In addition to demographic information, patients' sleep quality was evaluated using the Pittsburgh Sleep Quality Index. Data were collected one week before and one month after intervention. Collected data were analyzed through statistical software of SPSS, version 21, using central tendency and dispersion indices as well as statistical testes including Chi square test, independent sample test, Fisher exact test, Mann-Whitney U and Wilcoxon test that P < 0.05 was considered as significant. Results: The results showed no statistically significant differences in the total quality of sleep and its dimensions in the test and control groups before the intervention (p>0.05). There was observed a significant difference by the total score of sleep quality and dimensions of subjective sleep quality, sleep disturbances and sleep latency in both groups post intervention (p=0.001). There was, however, observed no statistically significant differences in the scores of dimensions such as sleep duration, sleep efficiency, use of sleep medication and day time dysfunction between the test and control groups after intervention(p>0.05). Conclusion: The movie-based education could improve the quality of sleep in patients with bronchial asthma. The further studies were suggested to examine its effectiveness in patients with other chronic diseases due to the ease of its implementation. If the results of this study would confirm, this method may be considered as a way to teach the patient to self-care at home
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اردشیر افراسیابی فر | ardashir afrasiabifar
school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی
الهه الهیان بروجنی | elahe elahiyan borojeni
school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی
شهلا نجفی دولت آباد | shalla najafi doulatabad
school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی
علی موسوی زاده | ali mousavi zadeh
, school of health and nutrition
دانشکده بهداشت و تغذیه
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-248-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات