این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تحقیقات اقتصادی
، جلد ۵۲، شماره ۲، صفحات ۳۴۵-۳۶۸
عنوان فارسی
تحصیلزدگی و دستمزدها در بازار کار: شواهدی از دادههای فردی ایران
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، عرضهی نیروی کار تحصیلکرده به بازار کار ایران افزایش چشمگیری یافته و این تحول سبب بروز مازاد تحصیلات شده است. عبارت مازاد تحصیلات به این مفهوم است که فرد، دارای تحصیلاتی بیشتر از آن مقداری است که شغل وی به آن نیاز دارد. در این پژوهش میزان شیوع و اثر این پدیده بر دستمزد نیروی کار در ایران بررسی میشود. تعداد سالهای تحصیل موردنیاز برای انجام هر شغل، با استفاده از معیار تطبیق تحقق یافته، تعیینشده و افراد در سه گروه دارای تحصیلات متناسب، دارای مازاد تحصیلات و دارای کسری تحصیلات، طبقهبندی میشوند. سالهای تحصیل بیشتر، تجربهی کاری کمتر، مرد بودن و اشتغال در بخش خصوصی، منجر به افزایش احتمال دارای مازاد تحصیلات بودن میشوند. اثر دستمزدی رابطهی بین تحصیلات و شغل افراد، با استفاده از روش دانکن و هافمن بررسی میشود. نتایج حاصل از روش دانکن و هافمن، حاکی از وجود رابطهی مستقیم و معنادار میان سالهای تحصیل متناسب برای انجام هر شغل و دریافتی ماهیانه افراد است؛ درحالیکه بازدهی سالهای مازاد و کسری تحصیلات، معنادار نیست. طبقهبندی JEL: I21 ,J24
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Over-Education and Wages in the Labour Market: Evidence from Iran's Micro-Data
چکیده انگلیسی مقاله
Over the recent past years the supply of educated labor has increased in the Iranian labor market. This change has led to over-education. The concepts of over-education refers to the individual possesses a level of education that is above the required level of education to perform a certain job. This study has dealt with the incidence of Over-education and its wage consequences in the labor market of Iran. The years of education needed for each job has been determined using two criteria, i.e., realized match and job analysis. Based on these two criteria, individuals have been classified in three groups including adequately educated, over-educated and under-educated. More years of schooling, less job experience, being male and employment in private sector lead to higher probability of being overeducated. The wage effect of the relationship between education and the individual’s job is studied using Duncan & Hoffman model. The findings of this model based on realized match criterion show that there is a direct and significant relationship between the years of education which is adequate for each job and monthly salary of the individuals. However, the return of years of over-education and under-education is insignificant. JEL Classification: J24, I21.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا کشاورز |
دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف
محمد امین جواهری | mohammad amin
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه آدم اسمیت
نشانی اینترنتی
http://jte.ut.ac.ir/article_61857_538e25be23f077acaaafb4b0bb3c8ff6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-403840.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات