این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تلقیح استرس بر پرخاشگری، در پسران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش تلقیح استرس بر پرخاشگری بدنی، کلامی و خصومت نوجوانان پسر صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه است. جامعهی پژوهش حاضر پسران دانش آموز 12- 15 سالهی منطقهی 6 مشهد بود. نمونهی پژوهش 24 دانش آموز بود که براساس کسب بیشترین نمره در آزمون پرخاشگری باس- پری انتخاب شده بودند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شده بودند. ابزار این پژوهش پرسشنامهی پرخاشگری باس- پری بود. آزمودنیهای گروه آزمایش، آموزش تلقیح استرس را در 8 جلسه دریافت کردند. اما گروه گواه هیچ نوع خدمات روانشناختی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش تلقیح استرس خصومت، پرخاشگری بدنی و پرخاشگری کلامی را در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معناداری کاهش میدهد (01/0>p). اما خشم در اثر آموزش تلقیح استرس تغییر معناداری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه نکرد. نتیجهگیری: آموزش تلقیح استرس با اثرگذاری بر ابعاد شناختی و رفتاری پرخاشگری روشی مؤثر برای کاهش میزان پرخاشگری و خصومت است. با وجود این، یک مداخلهی جامعتر (شامل خانواده و محیط اجتماعی) با جلسات درمانی بیشتر احتمالا میتواند بر کاهش خشم (بعد هیجانی پرخاشگری) تأثیرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تلقیح استرس، پرخاشگری، خشم، خصومت، نوجوان،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Stress Inoculation Training on Aggression, Anger and Hostility in Adolescent Boys
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study was aimed to examine effectiveness of Stress Inoculation Training on physical aggression, verbal aggression, anger and hostility in adolescent boys. Method: This study is quasi-experimental and pretest - posttest with control group. The study population included adolescent boys aged 12-15 years old in Mashhad. The sample was 24 students that were selected according to gain the highest score in Buss Perry Aggression Questionnaire and randomly was assigned to experimental and control groups. Buss Perry Aggression Questionnaire was used as tool in current study. The experimental group received 8 sessions of Stress Inoculation Training but the control group did not receive any psychological treatment. Multivariate Analyses of covariance and One-Way Analysis of covariance were used to analyze the data. Results: Findings indicated that Stress Inoculation Training significantly reduced hostility, physical aggression and verbal aggression in experimental group in comparison to control group (p < 0.01). However, no significant change was observed in anger in experimental group in comparison to the control group. Conclusion: Stress Inoculation Training is effective method by affecting on cognitive and behavioral dimension for reducing aggression and hostility. However, more comprehensive intervention (including family and society) with more therapeutic sessions would probably be effective in reducing anger (emotional dimension of aggression)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین خادم |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عباس رحیمی نژاد |
دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
توحید رنجبری |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2519_fda949d73f1edcecd9be5ee312c09f09.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-403857.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات