این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۴
عنوان فارسی
اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنش وری اجرایی پیشدبستان-فرم والدین
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی پیشدبستان- فرم والدین، ابزاری است که برای سنجش کنشهای اجرایی کودکان پیش دبستان در محیطهای طبیعی و روزمره زندگی طراحی شده است. هدف این پژوهش بررسی اعتبار، پایایی و ساختار عاملی تأییدی فرم والدین این پرسشنامه بود. روش: در یک طرح همبستگی دادههای 390 کودک 2 تا 6 ساله در مقطع پیش دبستان شهر مشهد به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشه ای از طریق والدین گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق همسانی درونی و همبستگیهای مجموعهی ماده مورد بررسی قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از همبستگی بین خرده مقیاسها و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ضرایب پایایی به دست آمده در هر دو جنس و کل به لحاظ روانسنجی برای تمام خرده مقیاسها و کل مقیاس رضایتبخش بود. همچنین خرده مقیاسها از همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند و روابط درونی خوبی بین خرده مقیاسها وجود داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پنج عاملی اصلی مرتبه اول شامل: بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری، برنامهریزی/ سازماندهی و سه عامل مرتبه دوم شامل: خود مهار گری بازداری، انعطافپذیری و فراشناخت فرم والدین این آزمون را تأیید نمود. نتیجه گیری: پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی پیشدبستان- فرم والدین ابزار مطلوبی برای غربال گری، تشخیص، پژوهش و سایر زمینههای مداخلاتی در جامعه ایران است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of Preschool Behavior Rating Inventory of Executive Function: Parent Form
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Preschool Behavior Rating Inventory of Executive Function-parent form-has been designed to assess executive function in pre-school children in natural environments. The aim of this study was to investigate validity, reliability and confirmatory factor structure of parent form of this inventory. Method: In correlational design data were collected among 390 children aged 2 to 5.9 years old through cluster random sampling method in pre-school children of Mashhad city by parents. Inventory's reliability was investigated by internal consistency and correlations and its validity was evaluated by correlation between subscales and confirmatory factor analysis. Results: The results showed that reliability coefficient in both genders and for all subscales and total scale were highly satisfactory. Also subscales had good internal consistency and there were good inter-relationships between subscales. Confirmatory factor analysis confirmed five main factor of the first order including: Inhibition changes, emotional inhibition, working memory, planning / organization and three factors of second order including inhibition self-control, flexibility and metacognition of Behavior Rating Inventory of Executive Function-parent form. Conclusion: Behavior rating executive function preschool -parents form-is an ideal tool for screening, diagnosis, research and other areas of intervention in Iranian society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی مشهدی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
جعفر حسنی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
سعید تیموری |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2520_c0464c48280d64b32c09b4d5e3ebfde0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-403858.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات