این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه درجه‌بندی رفتاری کنش وری اجرایی پیش‌دبستان-فرم والدین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرسشنامه درجه­بندی رفتاری کنشوری اجرایی پیش­دبستان- فرم والدین، ابزاری است که برای سنجش کنش­های اجرایی کودکان پیش دبستان در محیط‌های طبیعی و روزمره زندگی طراحی شده است. هدف این پژوهش بررسی اعتبار، پایایی و ساختار عاملی تأییدی فرم والدین این پرسشنامه بود. روش: در یک طرح همبستگی داده‌های 390 کودک 2 تا 6 ساله در مقطع پیش دبستان­ شهر مشهد به شیوه نمونه­برداری تصادفی خوشه ای از طریق والدین گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق همسانی درونی و همبستگی­های مجموعه­ی ماده مورد بررسی قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از همبستگی بین خرده مقیاس­ها و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضرایب پایایی به دست آمده در هر دو جنس و کل به لحاظ روان­سنجی برای تمام خرده مقیاس­ها و کل مقیاس رضایت­بخش بود. همچنین خرده مقیاس­ها از همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند و روابط درونی خوبی بین خرده مقیاس­ها وجود داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پنج عاملی اصلی مرتبه اول شامل: بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری، برنامه­ریزی/ سازمان­دهی و سه عامل مرتبه دوم شامل: خود مهار گری بازداری، انعطاف­پذیری و فراشناخت فرم والدین این آزمون را تأیید نمود. نتیجه گیری: پرسشنامه درجه­بندی رفتاری کنشوری اجرایی پیش­دبستان- فرم والدین ابزار مطلوبی برای غربال گری، تشخیص، پژوهش و سایر زمینه‌های مداخلاتی در جامعه ایران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of Preschool Behavior Rating Inventory of Executive Function: Parent Form
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Preschool Behavior Rating Inventory of Executive Function-parent form-has been designed to assess executive function in pre-school children in natural environments. The aim of this study was to investigate validity, reliability and confirmatory factor structure of parent form of this inventory. Method: In correlational design data were collected among 390 children aged 2 to 5.9 years old through cluster random sampling method in pre-school children of Mashhad city by parents. Inventory's reliability was investigated by internal consistency and correlations and its validity was evaluated by correlation between subscales and confirmatory factor analysis. Results: The results showed that reliability coefficient in both genders and for all subscales and total scale were highly satisfactory. Also subscales had good internal consistency and there were good inter-relationships between subscales. Confirmatory factor analysis confirmed five main factor of the first order including: Inhibition changes, emotional inhibition, working memory, planning / organization and three factors of second order including inhibition self-control, flexibility and metacognition of Behavior Rating Inventory of Executive Function-parent form. Conclusion: Behavior rating executive function preschool -parents form-is an ideal tool for screening, diagnosis, research and other areas of intervention in Iranian society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی مشهدی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

جعفر حسنی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

سعید تیموری |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/article_2520_c0464c48280d64b32c09b4d5e3ebfde0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-403858.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات