این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان شناختی –رفتاری مبتنی بر مدل هافمن بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و توجه متمرکز بر خود در اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی –رفتاری مبتنی بر مدل هافمن بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و توجه متمرکز بر خود افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: طرح پژوهش حاضر به صورت طرح تک آزمودنی با استفاده از خطوط پایه چندگانه پلکانی بود. طی 12 جلسه ، بر روی سه بیمار دختر، در دوره پیگیری یک ماهه و 4 ماهه اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه هراس اجتماعی ، فرم کوتاه پرسش نامه ترس از ارزیابی منفی و پرسشنامه کانون توجه جمع آوری شدندو برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل نموداری و ترسیمی و جهت بررسی معناداری بالینی از درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی –رفتاری مبتنی بر مدل هافمن منجر به کاهش میزان ترس از ارزیابی منفی و توجه متمرکز بر خود در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می شود. پیگیری 1 ماهه و 4 ماهه حاکی از پایداری تغییرات درمانی بود. نتیجه­گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر مدل هافمن موجب کاهش میزان ترس از ارزیابی منفی و توجه متمرکز بر خود در مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی می شود ؛ لذا توصیه می شود درمانگران از این مدل درمانی در درمان مبتلایان به این اختلال استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy based on Hofmann’s Model on Fear of Negative Evaluation and Self- Focused Attention in Social Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to examine the effectiveness of cognitive- behavioral therapy based on Hofmann’s model on the reduction of fear of negative evaluation and self- focused attention in social anxiety disorder (SAD). Method: The study was single-subject design.This study was conducted by using multiple-baselines design during the 12 sessions, on three female patients with one month and four months follow-up. Data were gathered through Social Phobia Inventory (SPIN), The Brief Fear of Negative Evaluation Scale (BFNE) and Focus of Attention Questionnaire (FAQ). visual analyze, percent of improvement and effect size methods were used to analyzes of data. Results: The cognitive- behavioral therapy based on Hofmann’s model led to reduce fear of negative evaluation and self- focused attention in social anxiety disorder. The results of treatment continued to one month and four months follow-up period. Conclusions: Cognitive- behavioral therapy based on Hofmann’s model reduced fear of negative evaluation in social anxiety disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تورج هاشمی نصرت اباد | hashemi nosrat abad
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

مجید محمود علیلو | mahmoud alilou
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

اعظم قلی زاده |
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/article_2522_b60d8e3b40addbbe31a1f5e784ef2609.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-403860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات